Föreningen s/s Blidösund fyller 50 år i år och firade nyligen med en jubileumsresa för medlemmarna till Stora Ekholmen. Föreningen har sedan starten 1973 varit en garant för fartygets överlevnad, och slår allt jämt vakt om skärgårdens sista koledade ångfartyg.
Vanligtvis går medlemsresorna på hösten till hemligt resmål, men detta jubileumsår gick den av stapeln redan nu i juni under extra festliga former. Destinationen var Stora Ekholmen, där de runt 200 deltagarna fick en guidning av öns ägare Gunnar Haglund kring de omfattande restaureringsarbeten som nu görs av de vackra men bedagade byggnaderna på ön.
– Det var en väldigt vacker försommardag och en fantastiskt fin resa, berättar Mats Åkerman, ordförande i föreningen.
Föreningen s/s Blidösund bildades den 14 maj 1973, med syfte att stötta det unika ångfartyget.
– Syftet har hela tiden varit att se till att Blidösund är ett genuint skärgårdsångfartyg i drift. Vi har hjälpt till med pannbyten och plåtbyten och stöttat rederiet på många olika sätt, säger Mats Åkerman.
En del saker har förändrats över åren:
– På 70- och 80-talet var det bara en båt, nu är det ju hela Transdevkoncernen. Men det är fortfarande ett stort och fint samarbete med rederiet. Vi har bland annat på senare tid hjälpt till med marknadsföring, det tycker vi är viktigt. Att båten ska gå, om inte med vinst så i alla fall inte back.
Vad betyder det för skärgården, att ett sådant här fartyg finns i drift?
– Det är flera dimensioner. Dels har det ett kulturhistoriskt värde med en spännande historia, med Blidökriget 1911 (en schism mellan Waxholmsbolaget och Blidöborna som stred för sin egen båt, red.anm). Blidösund har aldrig varit en Waxholmsbåt utan alltid en särling i trafiken. Sedan är det ett väldigt vackert fartyg. Allt ser nästan ut som det gjorde 1911 när man stiger ombord.
Men det finns också en social aspekt, menar Mats Åkerman.
– Det är väldigt mycket glädje att åka med båten, man har kul och trivs ombord. Det är ett stort värde som inte ska underskattas. Skulle båten försvinna eller om det händer något med den så skulle väldigt många människor bli ledsna.
Åtgärderna, såväl det löpande underhållet som oförutsedda händelser, finansieras genom medlemsavgifter och donationer. Ett större arv som testamenterades till föreningen kommer troligtvis att placeras i en särskild stiftelse för att ha beredskap om något allvarligt händer, till exempel en brand ombord eller eventuell försäljning av fartyget.
Idag har föreningen runt 3 000 medlemmar.
– Men det är en åldrande skara. Det är svårt att nå ungdomarna idag, tyvärr. Det gäller väl kanske föreningslivet i stort. Jag ser det som en demokratifråga, att man ska känna tillit till samhället. Därför värnar jag engagemanget i föreningar. Så nu gör vi vad vi kan för att värva de yngre, så att Blidösund blir populär även bland dem. På musikturerna och Skärgårdsbåtens dag är det många unga som åker med, så det finns hopp, säger Mats Åkerman.
Utöver resan till Stora Ekholmen kommer jubileet även att uppmärksammas med en särskilt framtagen skrift om föreningens historia.