Peter Getz Torgner blev bestulen på sin båtmotor. Försäkringsbolaget skrev ner värdet på motorn med 200 000 kronor. Nu tvingas han sälja sin båt.
I slutet av oktober stals Peter Getz Torgner stora 350 hk Yamaha F 350 V8–motor från Västernäs båtklubb vid Kapellskär. Den var tillverkad 2012, men i mycket bra skick med drygt hundra färdtimmar.
Den satt på en 8,20 meter lång och 3,5 ton tung amerikansk Pursuit 265.
Både båt och motor räknas som exklusiva och var Peter Getz Torgners största marina satsning efter att ha arbetat på sjön i många år, bland annat med att köra båttaxi.
– Jag vet att jag hade en dyrbar motor och hur stöldbegärliga de är, så jag hade vidtagit alla tänkbara försiktighetsåtgärder, säger han.
Men trots att hamnen var inhägnad, båten försedd med kedja och kraftigt lås samt en satellitsändare gömd inuti motorn, stals den från båtklubben.
När förvåningen och ilskan över stölden sjunkit undan kom nästa obehagliga överraskning:
Försäkringsbolaget If som helförsäkrat båten för drygt 7 500 kronor om året ville förutom självrisken på 5 000 kronor skriva ner värdet på motorn med fem procent av nyvärdet för varje år som gått sedan tillverkningsåret.
Eftersom Peter Getz Torgners motor inte längre tillverkas räknade försäkringsbolaget på nypriset av en motsvarande modell på 350 hk, som kostar drygt 450 000 kronor.
Resultatet: först krävde If att Peter Getz Torgner själv skulle stå för 60 procent av motorns nyvärde. Efter förhandlingar med försäkringsbolaget sänktes procentsatsen till 50 procent (exklusive självrisken).
Det innebär att Peter Getz Torgner förlorar 220 000 kronor på stölden.
– Nu är jag tvungen att ta ett lån för att ställa i ordning båten så att jag kan sälja den, säger han.
Rent juridiskt är saken klar: det står i kontraktet att värdet skulle räknas ner med fem procent per år.
– Men varför informerar inte försäkringsbolaget tydligt om att jag har så stor och dyrbar motor av en så gammal modell att jag bara får ut halva värdet av den vid stöld? säger Peter Getz Torgner.
Man kan hävda att det är din skyldighet att ta reda på vilka villkor som gäller?
– Det stämmer, men mitt försäkringsbrev nämner inget om avdraget på fem procent per år. Det måste jag leta upp själv i Ifs sexton sidor långa allmänna försäkringsvillkor får båtar.
– Om jag hade fått minsta indikation på att villkoren för min motor var så dåliga hade jag lika gärna kunna strunta i att försäkra motorn.
Peter Stark, jurist specialiserad på båtförsäkringar hos Konsumenternas försäkringsbyrå, anser att If tydligare skulle upplyst Peter Getz Torgner om åldernedskrivningen i förköpsinformationen.
Peter Stark säger också att det enda Peter Getz Torgner kan göra nu är att kartlägga vad likvärdiga motorer är värda.
– Om den visar att marknadsvärdet är större än vad försäkringsbolaget hävdar finns det en möjlighet att han kan begära omprövning, säger Peter Stark.
Det var tredje gången på sju år som Peter Getz Torgner blivit bestulen på en stor utombordare. Tidigare har han bara betalat självrisken.
– Som det ser ut nu har jag inte råd att skaffa en ny båt, säger Peter Getz Torgner, som haft båt i 35 år.
Försäkringsbolaget If har avböjt att kommentera.