Den nya pendelbåten till Värmdö tar dubbelt så lång tid som bussen, är inte fossilfri och riskerar att bli “en nöjeslinje för de som har tid att åka långsamt”. Det menar Karl Henriksson (KD), ledamot i regionens trafiknämnd, som hellre hade lagt pengarna på mer effektiva kollektivtrafikslag.
I förra veckan hade pendelbåtslinje 84 mellan Ålstäket på Värmdö och Strömkajen premiär. Men en som inte jublade var Karl Henriksson, gruppledare för Kristdemokraterna i Region Stockholms trafiknämnd. I ett inlägg på Facebook ifrågasätter Henriksson att den nya pendelbåtlinjen lanseras samtidigt som ett antal busslinjer i innerstan hotas av nedskärningar.
“Min mejlbox fylls av brev efter brev från medborgare som är arga, upprörda, frustrerade eller uppgivna på grund av de stora nedskärningar i busstrafiken som trafiknämnden ska besluta om på onsdag. (...) Två dagar innan detta beslutas har den nya pendelbåtslinjen från Ålstäket i Värmdö till Slussen premiär. På samma sträcka går även buss – men bussen går dubbelt så fort som pendelbåten! Dessutom betydligt billigare. Årskostnaden för den nya pendelbåtslinjen har beräknats till cirka 65 miljoner kronor per år. Det vill säga mer än hälften av den totala besparingen som man avser göra på alla busslinjer i det stora nedskärningspaketet för Stockholms innerstad och Lidingö som ska beslutas på onsdag”, skriver Henriksson.
Istället för linje 84, som Karl Henriksson kallar “en nöjeslinje för de som har tid att åka långsamt”, hade man till exempel haft råd att ha kvar buss 57 till Frösundavik, fortsätta med bussförbindelse mellan Sofia och Skanstull, ha fler turer till Norra Djurgårdsstaden och ökad turtäthet på stombusslinjerna 1, 2 och 3.
“Istället har vi fått en pendelbåtslinje som tar dubbelt så lång tid som bussen. Till skillnad från busslinjerna är den dessutom inte fossilfri… Det är inget mindre än en skandal, och den beror på de politiska val som Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet har gjort”, avslutar han sitt inlägg.
– Vi Kristdemokrater är ju egentligen i grund och botten entusiaster för pendelbåtar. Men det är när man ser att man faktiskt vinner tid. Med pendelbåtarna mellan Lidingö och Nacka till exempel, eller de till Vaxholm och Ekerö, finns det en tidsvinst att hämta. Men den här båten till Värmdö går ju parallellt med busstrafiken. Det är klart att inte alla bryggor ligger alldeles vid en busshållplats. Men det är ändå så att för de allra, allra flesta så går det mycket fortare att ta bussen. Och då tycker vi att det är den vettiga lösningen, helt enkelt. Oavsett om det är bussarna till Värmdö eller bussarna i innerstan så handlar det om att vi ska använda effektivast möjliga redskap för att ge alla så bra kollektivtrafik som möjligt, utvecklar Karl Henriksson.
Enligt Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikutskottet, stämmer dock inte Karl Henrikssons kostnadsangivelse på 65 miljoner kronor.
– Det är tråkigt att han far med osanning när det gäller prislappen. Pendelbåtslinjen kostar runt 24 miljoner per år. Det är absolut inga 65 miljoner vi talar om. Det är olycklig desinformation.
Och vad gäller själva principen – att etablera en båtlinje längs en sträcka där bussen är snabbare?
– Om man bara drar en linje från Ålstäket in till stan är det klart att det går snabbare med buss. Men då har man inte beaktat att det bor folk också längs med linjen som har ganska dålig kollektivtrafik idag. På vissa ställen halveras restiden för många resenärer. Vi har skapat ett samband mellan olika bostadsområden och brygglägen där det verkligen blir ett konkurrenskraftigt alternativ till annan kollektivtrafik och till att ta egen bil, säger Michaela Haga.
Även Moderaterna föreslog i sin skuggbudget för 2024 att pausa linje 84.