KRÖNIKA. Skärgårdskrogen gick i konkurs och i utkanten av de intresserade köparna dök en känd islamist upp. Han har kopplingar till en balkansk fastighetskung, som sin tur har kopplingar till det som ibland kallas ”jugoslaviska maffian”.
De blev ingen affär för den här konstellationen. Den här gången. Men enbart att de dök upp så långt ut i skärgården var intressant. Hittills har de enbart gjort affärer i turistanläggningar på fastlandet.
Just nu pågår en kampanj för att locka fler välbärgade turister till skärgården. Stockholm Archipelago och andra turistorganisationer vill att fler köpstarka skärgårdsturister ska stanna längre på öarna och spendera mer pengar under sin vistelse.
Det handlar om att utveckla en av de vackraste naturtillgångarna vi har i Sverige och världen och är en logisk strategi om man vill skapa svenska destinationer av hög klass.
Men när det börjar dyka upp människor med mycket pengar och det börjar klirra i kassaapparaterna drar det till sig uppmärksamhet – inte bara från friluftsoperatörer.
Även gängen lägger märke till vad som pågår. Och då menar jag inte de gäng som består av gängliga adidasriddare som springer runt och viftar med pistoler – jag menar medelålders män i kostym, med koppling till en mer sofistikerad organiserad brottslighet.
När dessa män ser något de vill ha ser de till att få det. Först genom att ge ett bud. Sedan genom att bestämma ett bud.
Om de inte vill äga platsen själv så vill de bruka den. En populär destination är också en potentiell arena för försäljning av droger.
Skärgården har länge varit en isolerad, helsvenskt reservat. Ett ställe där man kunnat dra sig undan och glömma vad som pågår på fastlandet, men när pengarna och högprofilsgästerna drar in kommer också vissa av deras mindre trevliga bekanta och affärskontakter i släptåg.
Om man är en destination i skärgården som vill satsa på välbärgade turister måste man också satsa på säkerhet.
Den dagen kommer sannolikt när man får oväntat besök av en gäst man helst inte skulle vilja ha.
För Sverige är i dag ett högriskland för entreprenörer. Tidningen Näringslivet har i en rad artiklar visat hur kriminella inriktar sig på företag och hur de brotten nedprioriteras av en överbelastad polis.
Då gäller det att vara beredd och ha en strategi för att kunna möta ”an offer you can’t refuse”.