Bussar som ständigt hamnar i diket. Chaufförer som inte hittar vägen. Föräldrar som är oroliga för att barnen inte ska komma till och från skolan på ett säkert sätt. Vem tar ansvar? Kommunen skyller på SL och underleverantören Arriva. Arriva skyller på kommunen för dålig snöröjning och halkbekämpning. Busskaoset på Ljusterö har pågått i flera år och nu har öborna lessnat.
På sociala medier går diskussionerna om de många bussincidenterna varma. Enligt många boende på Ljusterö har problemen pågått under flera år och nu i vinter har bussen på ön hamnat i diket flera gånger i veckan. I dagarna har en lista upprättats i Ljusterös Facebookgrupp där de boende uppmanas att fylla i uppgifter kring tillbuden, så att allt finns samlat.
Caroline är boende på Ljusterö och har två skolbarn. Hon mejlade till Österåkers kommun för att klaga på de många bussincidenterna. Caroline är orolig för om hennes äldsta barn, som ibland reser med bussen till och från skolan, kommer tryggt fram och frågade om kommunen kunde garantera deras säkerhet. I svaret hon fick informerades hon om att ansvaret för bussarna ligger hos verksamhetsutövarna, det vill säga SL och underleverantören Arriva, samt de enskilda förarna.
– Jag tycker att de skyller ifrån sig. Att bussar åker i diket kan ju hända, men vem tar ansvaret om det händer någonting? När passagerarna ska gå av och stå vid sidan av de smala vägarna, ofta i halka, snöoväder och mörker, vems ansvar är det att det inte sker någon olycka? Det har även hänt att privatpersoner plockat upp barn och kört dem till skolan. Vad händer om det sker en olycka i den bilen? Är det jag som förälder som har det yttersta ansvaret eller är det kommunen, skolan eller SL?
I mejlet Caroline mottog hävdade handläggaren också att Väg och trafikavdelningen endast fått rapporterat till sig att två bussar åkt i diket på Ljusterö under vintern. Detta stämmer inte enligt Caroline och många av de andra Ljusteröborna som deltar i diskussionen på Facebook.
– På Facebook har man sett var och varannan dag att det är bussar som ligger och blockerar vägen, säger Caroline.
De många dikeskörningarna på ön tror hon beror på de smala vägarna och att chaufförerna ofta har svårt att hitta. Hon tycker att det borde finnas en mindre Ljusteröbuss som bara trafikerar ön.
Enligt Izhak Dan på Arrivas pressjour har det rapporterats om totalt fem dikeskörningar under månaderna december-februari.
– Det låter kanske mycket, men med tanke på att vi har ungefär 700 avgångar varje månad på Ljusterö är det inte så många. Men jag försöker inte på något sätt marginalisera det här, säger Izhak Dan.
Han menar att de allra flesta av dikeskörningarna har skett vid olika vändplaner längs linjen och att det har varit väldigt odramatiskt.
– Några gånger har det varit resenärer ombord, men ingen av dem har varit i närheten av att bli skadad. Ingen av bussarna har vält och de har kört i låg hastighet vid incidenterna, säger han.
Varför har då bussarna hamnat i diket? Enligt Izhak Dan hänvisar förarna till bristande snöröjning och halkbekämpning.
Någon av de här fem incidenterna har skett med en av de fasta förarna som bor på ön. Han säger att i år har det varit sämre snöröjning än tidigare.
Att några av bussförarna har dålig lokalkännedom menar han beror på att de fasta förarna ibland har fått ersättas av nya, då någon exempelvis har blivit sjuk.
– Det är baksidan med att ha fast personal. Men det ska vi försöka råda bot på också. Och även om de kör fel ibland har de alla flesta gånger lyckats de parera det och köra vidare och inte ställa in turen, även om det har hänt någon gång, säger Izhak Dan.
En av de boende skriver att bussförarna inte klarar av att vända vid skolan utan att de kör fast och blockerar vägen till färjan. Det kan nog stämma, menar Izhak Dan.
– Vändplanen vid skolan byggdes om i somras och vi har påpekat för Österåkers kommun att den inte räcker för bussarna. Ändå fortsätter de att bygga enligt planen. Men de har meddelat att de ska försöka åtgärda detta, säger Izhak Dan.
Huvudfrågan här är ju om föräldrarna som skickar barnen med bussen känna sig trygga?
– Absolut. Vi tar säkerheten på 150 procent allvar.
Landstingets trafiknämnd fattade i april 2017 beslutet att man inte förlänger avtalet med Arriva i bland annat Österåker på grund av brister i hur bolaget skött sitt uppdrag. Avtalet med Arriva löper dock inte ut förrän år 2021.