Minst tre gånger så mycket plats som i dag blir det för öbornas båtar när Stavsnäs vinterhamn byggs ut. I vinter ska detaljplanen ställas ut, men ännu återstår parkeringsfrågan att lösa.
I dagarna kopplas Stavsnäs upp på det kommunala vattenledningsnätet. Vattnet har varit den springande punkten för utvecklingen av vinterhamnen, men med den frågan löst kan planarbetet fortsätta. Under vintern kommer detaljplanen att ställas ut, och med den resultatet av en lång rad utredningar.
Problemen med hamnen är flera. Längs kajen samsas bland annat godshantering med passagerare, en både otrygg och svårarbetad situation. Enligt förslaget kommer godshanteringen att ske vid en förlängd kajdel norrut i hamnen. Den befintliga kajen blir kvar, men renodlas för att ta hand om passagerartrafik och taxibåtar. I planen föreslås även en pir ut från kajen som skydd mot vågrörelser och som ger möjlighet för exempelvis turistfartyg att lägga till.
Längst söderut, vid fredellska tomten, föreslås en marina med tillhörande gästhamnskontor på den plats där det i dag finns ett mindre båtupplag. Intill marinans norra gräns blir det en rejäl bryggpir, en så kallad skärgårdshamn, där öborna kan lägga till med privata båtar.
– Den blir mer än tre gånger så lång som dagens pir, säger planarkitekt Björn Wallgren som är medveten om den kritik som har framförts tidigare mot att alldeles för få platser har avsatts för skärgårdsbornas båtar:
– Det behovet har hela tiden varit tillgodosett, det var det första vi fixade, men vi har inte lyckats kommunicera den grejen riktigt, säger Björn Wallgren om kritiken.
Bryggpiren ska även förses med en båttvätt.
Något som däremot inte är löst är parkeringsfrågan:
– Det finns ett väldigt stort behov av parkeringsplatser som vi måste tillgodose. Dagens behov för det första, plus minst 25 procent till, säger Björn Wallgren.
Framför allt är det en ekonomisk fråga eftersom:
– Det går att få plats, men det kostar skjortan eftersom det då handlar om att bygga garage. Men hittar vi en lösning utan garage så skulle vi bli jätteglada, för anläggningskostnaderna är hutlösa.
Även hamnplan hoppas kommunen kunna utveckla:
– Vi vill ha en levande hamn, med hamnverksamheter som vänder sig till både näringsliv och besöksnäring, förklarar Björn Wallgren.
Det kan med andra ord bli både segelmakeri, båt- och tillbehörsförsäljning, liksom restauranger på platsen. Dessutom ska logistiken mellan bussar, båtar och taxibilar utökas och ordnas.
– I dag har vi hittat en lösning som medger att alla byggnader står kvar, även om vi i ett senare skede kan välja att bygga något större om vi vill det.
Längst i norr, vid Susegårda, har en badstrand rustats upp. Där hoppas kommunen på en stugby och vandrarhem. Längst i söder, nära infarten till hamnen, är tanken att bygga bostäder och en strandpark.
Kommunen söker nu entreprenörer för de olika delarna, som vandrarhemmet, bostäderna, marinan och etableringarna på hamnplan. Gällande marinan har redan flera intresserade entreprenörer hört av sig.
Förutom parkeringsproblemet finns ytterligare smolk i bägaren. Nämligen att området utgör primär skyddszon för vattentäkt, som efter påkopplandet till vattennätet blir reservvattentäkt:
– Det innebär att man inte kan göra vad som helst, det kräver mycket stor försiktighet i vad man åtar sig, säger Björn Wallgren.