Ökade krav ställs på båthamnar att göra det möjligt att lämna skräp och avfall. Det gör att flera båtklubbar och fritidsbåtshamnar kan komma att behöva höja sina avgifter.
Den 1 maj i fjol trädde nya regler i kraft som innebär att alla båthamnar med minst 25 båtplatser ska ha en avfallshanteringsplan. Hamnarna har haft till den 31 december på sig att få planen godkänd av kommunen.
Bakgrunden till det nya regelverket är implementeringen av ett EU-direktiv som syftar till att förbättra mottagandet av avfall och minska det marina skräpet. Det ställs nu ökade krav på att båthamnar tillhandahåller mottagningsanordningar för avfall. Det kan komma att innebära ökade kostnader för hamnarna, vilket i sin tur kan innebära högre båtplatshyror.
En av hamnarna som berörs är Åsättra Gård & Hamn AB som tillhandahåller båtplatser för cirka 165 båtägare, varav många har fritidshus på närbelägna öar. Robert Andersson, som är en av de som driver hamnen, har nyligen skickat ut en enkät till sina kunder för att sondera vilket behov för avfallsmottagning som finns.
– Vi får se om vi kommer kunna klara oss med någon enklare form av sophantering och om vi i så fall kan samarbeta med andra aktörer, säger han.
Vad det kan bli tal om i form av höjda båtplatshyror är ännu oklart.
– Vi ska försöka hålla kostnaderna så låga som möjligt, men den kostnad som blir måste vi lägga på hamnhyran. Man får inte ta ut någon avgift för att ta emot avfallet, utan det måste vara gratis. Det ska inte finnas något incitament att slänga skräpet i havet, är tanken.
Nyheten har väckt reaktioner hos en del öbor som ifrågasätter en ökad avgift för en tjänst man inte har behov av, då man enbart använder hamnen som “parkeringsplats” för pendling ut till fritidshuset där man ändå har abonnemang för sophämtning.
– Vi vet att många av våra kunder bara pendlar mellan Ljusterö och sin sommarstuga och inte har något som helst behov av avfallsmottagning, och för dem slår ju det här regelverket fel. Men sen finns det ju också de som har behov och för dem måste vi tillhandahålla mottagning, säger Robert Andersson.
Vissa hamnar kan få dispens från avfallsmottagningskravet, till exempel om hamnen “normalt endast används av fritidsbåtar för transport till och från bostäder där avfallet kan antas bli omhändertaget”, enligt regelverket. Om man inte har undantagsskäl men ändå anser att det inte finns behov av mottagningsanordning behöver hamnen kunna motivera det för kommunen, som är tillsynsmyndighet.
– Vi har under ett informationsmöte med kommunen lyft frågan att de flesta av våra kunder ej har något avfallslämningsbehov. Det gäller dock inte alla kunder och därför förefaller det osannolikt att vår hamn faller under de undantag som finns. Det blir en vidare diskussion med kommunen som ju också måste förhålla sig till regelverket, säger Robert Andersson.