Färjeläget vid Norra Lagnö är obrukbart. Därför måste Tynningöfärjan i stället lägga till vid Stenslätten vilket innebär betydligt längre restider för öborna.
– En gång i timmen går färjan och vi är vana vid tre gånger i timmen i rusning. Trafikverket tar för lättvindigt på det här, säger Lotta Bohrn.
Släden på rampen har gått sönder på grund av olyckliga omständigheter som Färjerederiet inte rår på, menar Mats Söderlund som sedan några veckor tillbaka är ny distriktschef för Färjerederiet södra Roslagen:
– Den gick sönder på högra sidan och i och med det åkte den halvvägs ner i vattnet. För att komma i ordning måste vi lyfta upp släden med kranbil och reparera de trasiga fästena. Vissa delar som rasat ner i vattnet har plockats upp med dykare. Under den tiden är Lagnöläget obrukbart. Vi beklagar att det strular till det men lösningen att köra till Stenslätten är ett gott alternativ för att upprätthålla trafiken till Tynningö, säger han.
Norra Lagnö saknar ett reservläge. Under måndagen informerade Trafikverket om att arbetena skulle pågå till tisdag förmiddag. Färjan kördes varje heltimme från Tynningö från 06.00 och varje halvtimme från Stenslätten på Värmdösidan till 23.30.
Lotta Bohrn fick en timmes extra bilfärd till jobbet i Farsta. Hennes barn som går i gymnasiet i Gustavsberg bodde hos kompisar. Pojkvänner och sonen som börjar arbeta tidigt kunde inte komma iväg i tid. Men problemet är mycket större än så menar hon.
– Vår lokala Tynningöbuss hinner inte köra skolelever som ska med pendelbåten till Vaxholm. De som inte har bil kommer ingenvart. Den som jobbar på Norra Lagnö kan inte ens ta sig dit utan körkort. Färjepersonalen kan inte ha så roligt heller. Och vad händer om det börjar brinna eller någon blir sjuk och vi behöver ha snabb hjälp? Förr (när Tynningö hade en mindre, privat färja, reds anm) kunde inte detta hända för då kunde färjan lägga till hur som helst. Det har blivit mer sårbart.