Ett krisartat läge för Region Stockholm, bland annat på grund av inflationen, leder till höjda kollektivtrafiktaxor och högre skatt för stockholmarna nästa år. Även Waxholmsbolagets priser höjs, men inga neddragningar görs i sjötrafikutbudet.
Det är en dyster bild av läget som tecknas i budgetförslaget som lagts fram av regionens styrande partier S, C och MP med stöd av V.
– Det är kris i alla Sveriges regioner på ett sätt jag inte varit med om tidigare. Grovt räknat saknas var tionde krona i alla regioner för den löpande driften i vården och kollektivtrafiken, säger klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C).
Han nämner bland annat inflationen, ökade pensionskostnader relaterade till inflationen och förändrat resmönster efter pandemin som faktorer som påverkar årets budget, där man både höjer skatten med 30 öre och budgeterar för ett underskott med fyra miljarder kronor.
– Vi kombinerar sådana besparingar vi kan göra utan att långsiktigt underminera vårdens och kollektivtrafikens möjligheter och utan att behöva massvarsla personal.
För skärgårdens del görs inga nya satsningar, däremot permanentas det bidrag för bryggrenoveringar på 2,5 miljoner kronor som infördes för två år sedan.
Varför prioriteras just det i år?
– Nu slår vi fast att det här är ett behov som kanske alltid kommer att finnas. Det är viktigt att vi värnar den infrastruktur vi har istället för att hatta runt med nya satsningar, säger Gustav Hemming.
Waxholmsbolagets taxor höjs på samma sätt som för övriga kollektivtrafiken, med fem procent 2024 och fyra procent 2025. Undantaget är biljetter till reducerat pris, för till exempel barn och pensionärer, som behålls på dagens nivå.
Finns det inte risk att färre nyttjar kollektivtrafiken när den blir dyrare?
– Det kan man inte utesluta, för vi vet att många hushåll har det tufft nu. Men samtidigt är det en relativt försiktig höjning jämfört med vad som egentligen behövs för att täcka trafiknämndens behov. Det är inte roligt att höja WÅAB:s taxa, men vi tror att det är viktigt att kunna upprätthålla så mycket trafikutbud som möjligt. Det har också varit viktigt att just i skärgårdstrafiken, som inte alls har samma täthet, inte ge några uppdrag om budgetrelaterade neddragningar.
Påverkas den pågående sjötrafikutredningen av budgeten?
– Nej, det bedömer jag att den inte gör. Dels för att skärgården inte har ett överskott av kollektivtrafik idag. Dessutom är det vår bestämda uppfattning att vi tjänar på att ha ett modernare tonnage, inte minst sådant som går att driva med mer energieffektiv teknik. Det vore dumsnålt av regionen att inte inrymma investeringar i nytt tonnage, för då får vi istället betala för en dyrare trafik.
I förra årets budget lades ett uppdrag om att se över möjlig biljettsamverkan med privata rederier, hur har det gått?
– De uppdragen är inte klara än, men även om det hade varit möjligt hade vi nog ändå väntat ett år. De reformer vi gör i år är besparingar. Men jag hoppas att vi är i bättre balans 2025 och kan ta tag i viktiga framtidssatsningar. Samverkan med privata rederier kan vara ett väldigt effektivt sätt att få mer trafikutbud till en ganska begränsad kostnad.
Oppositionsregionråd Irene Svenonius (M) anser att budgeten är ett svek mot stockholmarna.
– Vänsterstyrets budget är ett dubbelsvek. En rekordstor skattehöjning på 30 öre och ännu en underskottsbudget. Det är att skicka notan till skattebetalarna och regionens medarbetare. Det är inte att ta ansvar för Region Stockholm, skriver hon i ett pressmeddelande.
Fakta/REGIONENS BUDGETFÖRSLAG 2024
• Waxholmsbolagets 30-dagars biljett höjs med 50 kronor.
• Waxholmsbolagets reducerade priser fryses.
• Ö-kortet höjs med 30 kronor 2024.
• Medfinansieringsbidraget på 2,5 miljoner årligen för bryggrenoveringar i skärgården permanentas.
Budgeten beslutas i Regionfullmäktige den 7-8 november.