Flera öbor i kommunen har tröttnat på att själva behöva köra iväg med sina sopor.
Trots att Roslagsvatten känner till problemet syns ännu inga tecken på förbättring.
Skärgården har tidigare berättat om problemen med sophämtningen i Österåkers skärgård. Ulf Hedberg, boende på Äpplarö, vittnar om att sophämtningen inte har blivit bättre. Sista gången som soporna hämtades från hans fastighet var i oktober, säger han.
– Ingen av oss som ska få tömning sjövägen har fått våra sopor hämtade i år.
Istället har Ulf med flera av hans grannar fått köra över soporna själv till hamnen i Åsättra där de kunnat kasta sitt avfall.
– Vi ringer och klagar på Roslagsvatten men ingenting händer, säger han.
Huvudmannen Roslagsvatten känner till att problemen med sophämtningen inte har avtagit.
– Det har varit en del missar där entreprenören inte har hämtat soporna, säger Celeste Ganga, avfallshandläggare på Roslagsvatten.
Hon berättar att man har följt upp entreprenörens arbete genom flera drift- och avstämningsmöten.
– Entreprenören är ny i området och då kan det ta lite tid innan alla rutiner sätter sig.
Enligt Celeste Ganga har entreprenören sagt att problemen beror på personalbrist och administrativa svårigher.
Om entreprenören fortsätter att missköta sig kan det bli aktuellt med att bryta avtalet och upphandla en ny entreprenör.
– Men där är vi inte än. Vi bedömer att problemen inte är så allvarliga att det skulle motivera att bryta avtalet. Givetvis är det ett stort problem att kunderna är missnöjda. Men vi litar ju på entreprenören och vill ge dem en chans. Även om vi haft mer problem än förväntat, säger Celeste Ganga.
Under sommaren fylls skärgården med sommargäster. Hur står ni rustade för det?
– I dagsläget litar vi på att entreprenören bättrar sig. Blir det kaos får vi se om det finns någon möjlighet att få in en annan entreprenör för uppdraget, säger Celeste Ganga.
Ola Claesson, vd på Liselotte Lööf, som är Roslagsvattens entreprenör svarar på kritiken.
– Det har varit ett entreprenörsbyte och ofta blir det en del diskrepanser som uppstår när vi jämför med det underlag på abonnemang vi fått från Roslagsvatten och hur det ser ut i verkligheten. Det tar tyvärr ett tag att räta ut.
Att sopor inte ska ha blivit hämtade stämmer inte, enligt honom.
– Då är det något annat som är fel. Vi hämtar alltid sopor om det skulle visa sig att vi missat och detta anmälts av kunden. Vi vill ju göra så bra jobb och ge så god service som möjligt till abonnenterna i vårt upptagningsområde, säger Ola Claesson.