Ikea levererar inte längre varor till Waxholmsbryggorna i Stockholms skärgård. Men nu kan en ny lösning vara på väg för den som handlar hos möbelföretaget.
Det är fraktbolaget Skärgårda som startat en service där Ikea-kunderna kan ange leveransadress till Skärgårdas terminal. Företaget tar emot varorna, packar om dem vid behov och transporterar dem sedan till den plats kunden önskar.
Den här modellen testades förra sommaren och även då utförde Skärgårda en del transporter av varor från Ikea.
– Utmaningen med att transportera paket från Ikea är att det sällan rör sig om ett paket, utan kanske upp till 50-70 paket, om du handlar till exempel ett kök, säger Lennart Silvegren.
– Nu har vi byggt en tjänst som vi hoppas ska fungera för den här typen av transporter, säger Lennart Silvegren, grundare och en av delägarna i Skärgårda.
Precis som Mathem bygger Skärgårdas lösning på att du kan få paketen levererade direkt till din egen brygga. Kostnaden beror på total volym. Prislistan presenteras i april, när tjänsten lanseras.
Skärgårda startades 2020. Sedan förra året har företaget direktavtal med ett 50-tal e-handlare som använder företaget för transporter till skär-gården.
Men Skärgårda fungerar också som underleverantör till andra transportföretag och har nu alltså även en lösning där företaget fungerar som ombud för kunden.
Ikea slutade med hemleve-ranser till waxholmsbryggorna i Stockholms skärgård den 1 juli 2021. Enligt Ikea beror det på att företaget inte kan tillgodose hemleveranser med bra kvalitet.
Tidigare levererade Ikea varor till rederiet Ressels centrala terminal i Albyberg i Österhaninge eller till godsterminalen i Stavsnäs. Därifrån transporterades godset vidare ut till öarna.
Sedan förra sommaren körs varorna istället till en terminal i Västberga (av Ikea kallad ”pick-up point”). Därifrån får kunden själv ordna vidare transport till Ressels terminaler eller till egen båt.