Hydrographicas nya sjökort innehåller hundratals grund som inte finns med i Sjöfartsverkets sjökort, hävdar företaget. Sjöfartsverket medger att det kan finnas brister i de officiella sjökorten.
– Samtliga grund som Hydrographica upptäckt är grundare än fyra meter och ligger på vatten som i Sjöfartsverkets kort anges som djupare än sex meter, säger Hydrograpicas grundare Lasse Granath.
– Det är fråga om hundratals sådana grund i Stockholms norra ytterskärgård, och eftersom dom inte visas i Sjöfartsverkets kort är de inte tidigare kända.
Fynden i den nya karteringen och Lasse Granaths kritik innebär att konflikten mellan det privata sjökortsföretaget och det statliga verket fortsätter.
Den inleddes för nästan tre år sedan när Sjöfartsverket ställde sådana krav på Hydrographica att företaget tvingades skjuta på utgivningen av nya sjökort över Stockholms norra skärgård.
I flera fall vägrades Hydrographica publiceringstillstånd av Sjöfartsverket med hänvisning till att viss information är belagd med sekretess.
Sjöfartsverket har också hänvisat till att Hydrographica använder en metod för sjömätning som inte uppfyller villkoren i den internationella standard som Sjöfartsverket nu anslutit sig till.
I samband med att Sjöfartsverket släppte sina egna nya sjökort över Stockholms skärgård hösten 2021 upptäckte båtsportens organisationer en rad brister i de nyutgivna sjökorten
De pekade på att många vatten som tidigare markerades som tre–sex meter i Sjöfartsverkets tryckta och elektroniska sjökort i de nya får en mörkblå markering, vilket betyder ett djup på 0–3 meter.
– Vi gjorde på båtsportens initiativ en granskning och hittade också grund som inte finns med på Sjöfartsverkets sjökort och grund som är fel placerade, säger Lasse Granath. Under våra egna mätningar har vi nu hittat ännu fler exempel på dessa brister.
Sjökortslyftet – som verkets nya satsning på ett moderniserat sjökort kallas – kritiserades också av bland andra Svenska Båtunionen, Amfibieregementet i Stockholm, Sjöräddningen på Värmdö, den privata sjökortsleverantören Hydrographica samt flera yrkesskeppare.
Svenska Kryssarklubben, med 40 000 medlemmar, kallade hösten 2021 de nya sjökorten ”en säkerhetsrisk för fritidsbåtar”.
Fredrik Strömbäck på Sjöfartsverkets kommunikationsavdelning svarar via mejl på Lasse Granaths förnyade kritik av sjöfartsverkets sjökort:
– I många skärgårdsområden är djupinformationen som ligger till grund för sjökorten bristfällig då den är insamlad för länge sedan och kan därför innehålla fel, som oupptäckta eller felplacerade grund. Större farleder och hamnar är dock sjömätta med en väldigt hög kvalitet.
Vad är er kommentar till Lasse Granaths bilder?
– Sjöfartsverket har som tidigare sagts ingen heltäckande data om hur botten ser ut i många skärgårdsområden. Att nya stenar och grund upptäcks är ingenting konstigt i sig och vi kommer naturligtvis att gå igenom denna information. Om man hittar ett grund som inte finns i sjökortet så uppmuntrar vi att man rapportera detta till oss för att vi ska kunna utvärdera och föra in dem i sjökortet.
Eftersom ni sagt att Hydrographicas mätningar inte uppfyller er egen mätningsstandard, kommer ni då att redovisa alla dessa nyupptäckta grund i de officiella sjökorten?
– Vi har inte fått ta del av dessa grund i deras nya sjökort, men om de rapporteras in så kommer de att redovisas i sjökorten efter utvärdering. Som ansvarig för sjökartläggning i Sverige så finns det flera regelverk som vi måste förhålla oss till. Om vi ska göra sjökorten djupare än befintligt sjökort tex. ta bort ett grund, så krävs det en sjömätning som är klassad enligt den internationella standarden FSIS44.
Lasse Granath säger att det är en lögn att Sjöfartsverket inte fått ta del av Hydrographicas grund.
– Sedan två år tillbaka har Sjöfartsverket haft full tillgång till våra mätningar medan dom handlagt vad vi skulle få publicera eller inte, säger han.