
Ingen av butikerna på Furusund, Yxlan och Blidö duger längre som postombud för Postnord. Därför tvingas bygdens drygt 800 hushåll att åka till Norrtälje för att hämta sina paket. Eller stanna hemma på obestämd tid för att vänta på lantbrevbäraren.
När macken på Furusund gick i konkurs i mars förlorade man samtidigt uppdraget som postombud på orten. Servicen flyttades istället till matbutiken Flygfyren i Norrtälje. Någon vecka senare startade macken i ny regi men Postnord har bestämt att paketutlämningen ska bli kvar i Norrtälje.
Nina Holm, som driver Kiosken i Köpmanholm, på grannön Yxlan ombads av flera ortsbor att ta över postservicen. Hon var till en början tveksam då lokalerna är trånga. En av öborna, snickaren Håkan Olsson erbjöd sig då att delvis sponsra en utbyggnad av kiosken, så att servicen kunde behållas på öarna.
– Jag var beredd att göra allt för att hjälpa henne, säger han.
Även andra hantverkare på bygden var beredda att ställa upp. Med det stödet i ryggen bestämde sig Nina Holm för att säga ja men Postnord tackade nej.
– De sa att det inte blir något nytt utlämningsställe här ute. Att de bara kapar allt gör mig så förbannad. För dem längst ner på Yxlan blir det fem mil extra att resa bara för att hämta ett jäkla paket, säger Nina Holm.
Inte heller Icabutiken på Blidö, som också varit postombud tidigare, får fortsätta med servicen.
– Det här är ett beslut som utarmar bygden, säger Angela Ljunggren, som driver Ica Blidö.
Postnords Teija Nilsson, teamchef för ombudsnätet i Stockholm med omnejd, förklarar varför butikerna på orten inte får fortsätta som postombud:
– Det kan jag inte svara på. Vi kommenterar aldrig enskilda näringsidkare. Det har att göra med deras övriga verksamhet också så det gör vi inte, säger hon.
Enligt Teija Nilsson styrs urvalet av postombud av flera parametrar som butikens långsiktighet, ekonomi, parkeringsmöjligheter, lagerkapacitet, handikappanpassning och geografiska förhållanden.
Enligt Teija Nilsson spar inte Postnord några pengar på att postombudet nu tas bort från Blidöskärgården.
Istället för att hämta paketen i Norrtälje kan öborna få dem hemkörda av lantbrevbärare, berättar Teija Nilsson. Vilken tid på dagen det sker är dock omöjligt att få veta så den som väntar paket måste hålla sig hemma till brevbäraren dyker upp.
– Lantbrevbärarservicen är uppbygg så, säger Teija Nilsson.
Det är inte möjligt att ta emot paket som skickas mot postförskott eftersom lantbrevbäraren inte får hantera kontanter och paketen får inte väga över 35 kilo.
Teija Nilsson berättar att lantbrevbärarservice med paketutlämning även omfattar öarna Gräskö, Norröra och Söderöra.
– De kan få sina paket utkörda. Det räcker med att de hör av sig via vår hemsida eller kundtjänst och bokar utbärning, säger Teija Nilsson.
Beskedet kommer som en total överraskning för öborna.
– Det var intressant. Det har ingen berättat för oss, säger Joel Nordstedt på Söderöra.
Vilken entreprenör som kör ut paket till dessa öar har Postnord inte kunnat redogöra för trots tidningens upprepade påstötningar.
Joel Nordstedt tänker nu prova att beställa ett paket till Söderöra för att se om det fungerar.
På Blidöbygden är många i dag upprörda över den försämrade servicen och flera olika protestlistor har upprättats. De finns bland annat på facebook, läkarstationen, kioskerna på Furusund och Yxlan liksom på Blidö bageri.
– Vi är också många som lämnat synpunkter på Postnords hemsida, säger Heléne Lundwall, Yxlan, som är en av flera på bygden som nu slåss för att beslutet ska ändras.
Entreprenören Håkan Hedberg på Blidö har sett hur servicenivån på öarna monteras ner bit för bit genom åren. Beskedet om att även paketutlämningen nu försvinner oroar honom.
– Är det meningen att folk ska vara hemma från jobbet och vänta på att lantbrevbäraren ska dyka upp någon gång under dagen? Ska företagarna offra arbetstid på att sitta och åka till Norrtälje och hur ska det gå för alla som inte har egen bil, frågar han sig.