Förhandlingarna mellan Almega och Sjöbefälsföreningen, SBF, strandade under måndagen. Samtidigt utökades strejken till att även omfatta Strömmas underleverantörer. Situationen börjar nu bli kännbar för skärgårdsborna.
Strejken i sjötrafiken har pågått sedan den 12 april och ännu syns ingen ljusning. Förhandlingar pågick till sent i söndags kväll, liksom under måndagen.
– Det verkar bli en riktig följetong. Positionerna är så låsta att medlarna har gett upp, säger SBF:s vd Mats Jäderland.
I tisdags trädde varslet i kraft om att även omfatta Strömmas sju underleverantörer, samtliga fartyg under Strömmaflagg är därmed uttagna i strejk.
För att komma till en lösning uppger SBF att man släppt kravet på ett branschavtal och är beredda att behålla de tre avtal som finns i dag, förutsatt att de innehåller tarifflöner. Men Almega säger nej.
– Vi har lämnat branschavtalet, det är en för svår fråga att komma överens om under pågående konflikt, säger Mats Jäderland.
Önskan om att förena Strömmavtalet, Waxholmsavtalet och Styrsöavtalet fanns hos båda parter redan i vintras. Att de tre avtalen nu fortsätter innebär att befälhavare som i dag har det högsta avtalet, Waxholmsavtalet, fortsätter med det. Däremot missar nästa ”generation” befälhavare det. Därför vill SBF att Waxholmsavtalet blir kvar som centralt avtal, tillsammans med övriga två. Waxholmsavtalet var centralt fram till förra måndagen, genom att Stockholms sjötrafik lämnade Almega efter att befälhavare gick över till TRSM i enlighet med den nya avtalsperioden i sjötrafiken.
För kravet på tarifflöner finns enligt SBF ett 100-procentigt stöd hos medlemmarna.
– Att ha kvar individuella löner innebär ett lönedumpning genom att ingångslönen blir kvar på 2014 års nivå, säger Mats Jäderland som svarar så här på frågan hur länge till strejken kan pågå:
– Länge, för våra medlemmars skull. De flesta verkar ha förståelse, även om skärgårdsborna sitter i en prekär situation. De drabbas av strejken, men förstår att de som jobbar på båtarna vill ha sjysta villkor.
I ett öppet brev från befälhavarna till drabbade resenärer beklagar man situationen.
På många håll i skärgården börjar nu strejken bli kännbar. Något som bland andra Stavsnäs båttaxi vittnar om:
– Vi har väldigt mycket att göra. Men folk verkar hitta lösningar, man åker gemensamt, går ihop om taxibåtar och de som har flexibla arbeten utnyttjar det. Det går men det är mycket pusslande, säger Thomas Pettersson på rederiet.
En höggravid kvinna på Sandhamn som Skärgården har talat med har fått boka om ett planerat besök hos barnmorskan flera gånger, och från Möjaföretagare hörs oro för att restaurangerna ska stå tomma under den stora resehelgen Valborg:
– Det är väldigt dåligt rent ekonomiskt, säger företagaren.