Stockholms hamnar startar efter pandemin ett projekt tillsammans med Visit Stockholm, Tallink Silja och Viking Line för att fördjupa relationen med Finland och få tillbaka resenärer till Stockholm.
– Det är jätteviktigt att få igång trafiken igen efter pandemin. Vi brukar prata om det som en bro mellan länderna, säger Thomas Andersson, vd Stockholms hamnar.
Aldrig tidigare har det hänt att ”bron” – den dagliga trafiken mellan Helsingfors och Stockholm – varit stängd i dryga året. Passagerartrafiken Sverige-Finland samt Baltikum låg i princip nere under två år och antalet finländska besökare i Stockholm minskade kraftigt.
– Jag brukar jämföra med hur det var innan Öresundsbron. Här har vi ingen bro utan färjetrafiken blir bron. Det viktiga är regelbundenheten. Det var tråkigt att inte ha någon förbindelse mellan Stockholm och Helsingfors under pandemin, säger Thomas Andersson.
Redan innan pandemin hade Stockholms hamnar påbörjat en satsning för att öka passagerarantalet.
– Det var ganska stillaliggande, då måste man jobba med attraktionskraften så våra vänner i Finland vill besöka Sverige och vice versa, säger Thomas Andersson.
Före pandemin reste cirka åtta miljoner passagerare mellan Sverige och Finland varje år, av totalt elva miljoner passagerare till Stockholm. Stockholms hamnar gör nu därför en särskild satsning, värd 15 miljoner kronor för att ge färjeresandet en skjuts.
– Ett viktigt mål är att komma tillbaka till den nivån vi hade innan pandemin. Jag tycker man kan sätta målet lite högre. Men till en början ska vi ta tillbaka det vi förlorade, säger Thomas Andersson.
– Finlands och Sveriges relation har stått stadigt över tid, också i de tider det blåser, i tider av osäkert omvärldsläge. Att stärka den fysiska förbindelselänk som färjetrafiken utgör mellan våra båda huvudstäder gynnar våra gemensamma intressen på sikt. Därför är det här projektet viktigt, säger Maimo Henriksson, Finlands ambassadör i Sverige.