Under årets kryssningssäsong väntas 276 fartyg med 285 000 passagerare gästa Stockholms Hamnar vilket är rekord. Samtidigt satsar rederierna i allt högre grad på det egna miljöarbetet ombord på fartygen för att möta hamnarnas ökande miljökrav.
Kryssningsbranschen är en viktig del av besöksnäringen och står precis som resten av samhället inför stora klimat-och miljöutmaningar. Ett rederi som säger sig jobba aktivt med sitt miljöarbete är Royal Caribbean Cruise Lines fartyg Celebrity Silhouette nu gästar Stockholm. Hon kan 2 900 passagerare och har en besättning på 1 200 personer. De jobbar bland annat med att optimera fart och rutt för att spara bränsle, kyler vattnet ombord med havsvatten och har satt upp 1 400 kvadratmeter solpaneler.
2019-2021 införs totalförbud mot att släppa ut grå- och svartvatten för all trafik i Östersjön. De flesta kryssningsfartyg har någon form av reningsanläggning ombord för att rena sitt vatten. När Celebrity Silhouettes passagerare spenderar sina slantar på diverse turistattraktioner inne i stan, pumpas fartygets grå- och svartvatten till det kommunala ledningsnätet och dricksvattendepåerna fylls på, samtidigt som allt avfall transporteras bort från båten och alla matförråd fyllas på. Sedan länge har rederierna erbjudits en miljörabatt på hamnavgiften, men i år har kraven skärpts ytterligare på att fartygen ska sorterar minst wellpapp, plast och metall.
– Vi informerar fartygen om vilka möjligheter som finns så att de är förberedda på att vi vill att de ska sortera. Till en början har vi en mjuk övergång till de hårdare kraven för att inte chocka. Vi vill ju att de ska sortera. I framtiden är intentionen att även matavfall ska gå till återvinning. Många, både rederier och hamnar, är medvetna och ligger långt framme i utvecklingen, säger Stefan Sheja marknadsansvarig för kryssning och färjor på Stockholms hamnar.