Efter förlikning med Stockholms Sjötrafik betalar Region Stockholm drygt 21 miljoner kronor till rederiet efter en av de havererade sjötrafikupphandlingarna.
– I upphandling efter upphandling har det moderatledda styret misslyckats och kvar med notan står skattebetalarna och resenärerna, säger Jens Sjöström (S), oppositionregionråd.
Den mångåriga tvisten mellan Stockholms Sjötrafik (SSAB) och Region Stockholm är över. I förra veckan förlikades parterna i Svea hovrätt genom ett avtal där regionen betalar 21 050 000 kronor till rederiet, ett beslut som är politiskt förankrat. Enligt uppgörelsen får inte SSAB avslöja beloppet eller detaljerna i avtalet.
– Jag kan inte kommentera innehållet men det finns en förlikning, säger Anna Öberg, vd för SSAB.
När Skärgården begär ut avtalet från regionen får redaktionen dock snart ta del av innehållet. Något Claes Keisu, presskommunikatör på regionens Trafikförvaltning, förklarar med att regionen ville ha tid att informera internt om uppgörelsen innan den blev allmänt känd.
På Trafiknämndens novembermöte konstaterades att merkostnaden för 2019 års upphandlade sjötrafik är 24 miljoner kronor över budget. Nu tillkommer de 21 miljonerna från uppgörelsen med SSAB plus regionens rättegångskostnader som uppgår till mer än 1 000 000 kronor.
Socialdemokraterna i regionen har sedan tidigare begärt att få veta vad merkostnaderna för sjötrafikupphandlingarna hamnat på. Idag vet man att det rör sig om cirka 40 miljoner kronor i merkostnader, exklusive den senaste förlikningen på över 20 miljoner, men någon analys av upphandlingsmetoderna har ännu inte gjorts vilket bekymrar Jens Sjöström.
– Att slösa bort mer än 40 miljoner kronor är inte okej, säger han och fortsätter:
– I november bestämdes att Waxholmsbolagets taxor ska höjas vilket ska ge 10 till 15 miljoner extra till regionen. Nu försvinner en stor summa pengar till följd av en dålig upphandling, det är så klart inte acceptabelt.
Det var 2018 som SSAB stämde regionen på 39,5 miljoner kronor för de fel som begicks när sjötrafiken i mellanskärgården upphandlades. En affär värd 1 500 000 000 kronor men trafiken tilldelades ett annat rederi framför SSAB. Tingsrätten gick på regionens linje men målet överklagades av SSAB till hovrätten där förlikningen nu träffats.
– Jag är nöjd att vi uppnått en uppgörelse men det har varit väldigt jobbigt, kostat mycket pengar och det har också tagit död på mitt företag, säger Anna Öberg.
Hon jobbar för att SSAB ska komma på fötter igen men kan inte tänka sig några fler affärer med regionen i framtiden.
– Det är bara att konstatera att möjligheterna för mindre, privata, aktörer att delta i den här typen av upphandlingar är minimala. Regionen dödade mitt rederi och upphandlade på ett sådant sätt att bara ett bolag, ägt till 70 procent av franska staten, kunde bära de åtaganden som krävdes. Idag kör de hela kollektivtrafiken i Stockholms skärgård liksom på västkusten och vinsterna går alltså till Frankrike.
– Det här en lång process som äntligen har nått ett avslut. Självklart hade vi önskat att det inte funnits behov av en förlikning men nu ser vi till att dra lärdomar av det som skett, säger Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet.