Den 1 januari nästa år skärps kraven på fartygens svavelutsläpp. EU delar nu ut ett stort stöd till hamnar runt Östersjön för att bygga ut med flytande naturgas, som klarar kraven. Men frågan är vilka som kommer att använda det nya bränslet. Idag är det endast ett fartyg i Stockholm som kan drivs med naturgas.
Flytande naturgas, LNG, ses som ett viktigt alternativ i framtiden för att få ner svavelutsläppen från fartyg. Problemet med LNG är det är väldigt dyrt för rederierna att anpassa fartygen till det nya bränslet. Dessutom måste det finnas hamnar som har naturgas, vilket är ovanligt idag.
EU har nu delat ut över 400 miljoner kronor till sju hamnar runt Östersjön för att stödja en utbyggnad av LNG. I en av dessa, Stockholms hamnar, har man redan kommit långt på vägen och är en av få hamnar i världen där man redan idag kan bunkra naturgas.
– Det skulle förvåna många om det inte blir stor fartygsbränsle framöver. Det finns ett otroligt intresse just nu, säger Henrik Cars, hamnkapten vid Stockholms hamnar.
Idag kommer naturgasen från Norge till Nynäshamn. Därifrån körs den med tankbilar in till Stockholm. Viking grace är den enda båt i Stockholm som bunkrar LNG i dagsläget.
– Det vi gör nu är ingen långsiktig lösning. Det vore bättre om man kunde köra hit bränslet med båt istället för tankbilar genom stan, säger Henrik Cars.
På Stockholms hamnar vill man i framtiden kunna erbjuda bunkring av LNG även i Nynäshamn och Kapellskär. Exakt hur det ska gå till är inte klart. Ett alternativ är större bunkerfartyg som kör från Stockholm, ett annat är att ha naturgas i alla hamnar, men då måste man bygga ut dessa med cisterner.
Även Viking line har fått bidrag. Tillsammans med två andra rederier har de fått 4,5 miljoner euro i stöd från finska staten till miljöanpassning av fartyg. Viking line satsar nu på att göra om äldre båtar till att köra på marindiesel, ett bränsle med låga svavelutsläpp, men betydligt dyrare än både LNG och den tjockolja man nu kör på. En konvertering kostar runt 250-300 000 euro per fartyg.
– Med Viking grace satsade vi på LNG. Bygger vi fler fartyg väljer vi troligen naturgas igen. Det är miljövänligt i förhållande till andra drivmedel och rent, man kan nästan jobba i skjorta och slips i maskinrummet, säger Joakim Westerlund, chef för fartygsdrift och underhåll på Viking line.
Andra alternativ är att installera så kallade skrubbers på fartygen. Då byter man inte bränsle utan renar avgaserna, det är dock relativt kostsamt. Ett annat alternativ är att köra på metanol, ett alternativ som Stena line har valt.