För första gången på 16 år höjer Waxholmsbolaget priserna för godstransporter. Det sker inför sommaren 2024 och beror bland annat på ökade bränslekostnader. Samtidigt ska den som packar klimatsmart uppleva en prissänkning.
– Att skicka små grejer var helt bortglömt, kommenterar Calle Hamacher på Runmarö Lanthandel.
De nya priserna har arbetats fram efter samråd med aktörerna och innebär att de vanligaste godsen blir dyrare. Exempelvis kommer bur som idag kostar 195 kronor kosta 275 kronor. Men den som skickar större volymer kommer uppleva en prissänkning.
Varför har inte priset höjts alls på 16 år?
– Vi initierade ett uppdrag 2019 om att se över taxorna och det är först nu vi har ett beslutsförslag som känns förankrat där jag tror vi har landat i en bra modell där vi har en hög subventionsgrad, enklare prismodell samtidigt som vi har inbyggda incitament att packa mer effektivt. Det var viktigt att ha en dialog med aktörerna, säger Michaela Haga, ordförande i sjötrafikutskottet i Region Stockholm.
Hur kan den som packar komma ner i pris?
– Prismodellen idag är kopplad till viktintervall. Nu blir det mer baserat på yta och volym som pallar, halvpallar, burar, kvadratmeter. Förhoppningsvis ger detta incitament att packa smartare. Utifrån erfarenhet och dialog med intressenter så tror jag det här är en väl avvägd prismodell.
Calle Hamacher på Runmarö Lanthandel deltog i dialogen, och menar att vissa delar inte hade tänkts igenom. På samrådet fick de höra att det minsta kollit som går att boka är halvpall.
– Man glömmer bort matvaror, mat är inte vanligt gods liksom. Bröd skulle bli så dyrt att det inte skulle funka. Det blir ju inte billigare för oss eftersom vi i Tempokedjan får betala vår egen frakt. Det gäller även för de mindre leverantörerna av matvaror och smågrejer vid sidan av. I vissa fall kanske det blir så dyrt att vi får sluta med dem men det vet vi inte än. De har lovat att komma med kompletterande förslag och verkade lyssna och förstå våra synpunkter.
Efter handlarnas input blir frakt mellan öarna gratis. Den nya prismodellen kommer utvärderas, troligen i slutet på 2024.
Även fraktbidraget kommer ses över.
– I och med prisjusteringen kan det ge påverkan att vi kommer dela ut ett högre fraktbidrag på totalen. Så den subventioneringen försvinner inte. Vi ska ha ett starkt näringsliv i skärgården, säger Michaela Haga.