Boende på Regarn utanför Nynäshamn vill ha grovsophämtning till bryggan vid Fållnäs på fastlandssidan, men får nej från det kommunala återvinningsbolaget SRV. En kostnadsfråga, menar SRV.
Rune Söderberg har en fastighet på Regarn, mellan Oaxen och Fållnäs brygga på fastlandet. På ön finns 27 fastigheter som har vanlig sophämtning vid Fållnäs brygga, men man skulle även vilja få möjlighet till upphämtning av grovavfall någon gång per år.
– Antingen med båt, vilket lätt kan ordnas genom att hyra in befintlig service som finns i norra skärgården, eller, vilket förmodligen är ett sämre alternativ, genom att ställa ut en container vid Fållnäs brygga, säger Rune Söderberg.
Men SRV säger nej.
– Tidigare hade vi mobila ÅVC:er på flera platser/öar som var nåbara via landsväg. Dit tog flera från småöarna sina båtar för att lämna grovsopor. Dock gick man för flera år sen bort från det systemet till gagn för hämtning på öar utan landsvägsförbindelse. Detta då de boende på öar med landsvägsförbindelse har lättare att ta sig till ÅVC i Nynäshamn. Uppdragets omfattning styrs av dagens avfallstaxa som tyvärr inte kan bära att vi har mobila ÅVC:er i en större i utsträckning än idag. Taxans storlek och inriktning på uppdragen SRV utför åt våra delägande kommuner beslutas av respektive kommun, svarar Ghita Sjösteen, chef för området Behandling på SRV, i ett mejl till Skärgården.
Under september har grovavfallsfärjan återigen trafikerat öar i Haninge och Nynäshamns kommun efter ett uppehåll under pandemin. Många uppskattar färjan, men är besvikna på att det inte är möjligt att lämna till exempel farligt gods, glas, batterier och färgburkar.
Finns det några planer på att utöka servicen för att även omfatta detta?
– Även här så styrs uppdragets omfattning av dagens avfallstaxa som tyvärr inte kan bära utökning i större utsträckning än idag. Taxans storlek och inriktning på uppdragen SRV utför åt våra delägande kommuner beslutas av respektive kommun. Vad gäller farligt avfall så har vi i dagsläget inte ett system eller de expertisresurser på båtarna för att kunna transportera farligt avfall på ett sätt som uppfyller lagkraven, säger Ghita Sjösteen.