Regionen vill minska trafiken från Stavsnäs. Som skäl anger trafikförvaltningen att det är för få kajplatser i hamnen för Waxholmsbolagets fartyg.
– Det handlar om platsbrist i Stavsnäs. Detta har vi påpekat för Värmdö kommun i flera år, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen Region Stockholm.
De linjer som berörs är linje 16 Stavsnäs-Sandhamn, linje 17 Stavnäs - Nämdö - Mörtö - Saltsjöbaden samt linje 23 Stavsnäs - Runmarö.
– Vi har redan under de senaste tre åren dragit in viss planerad trafik och utan att ange specifika avgångar kommer vi att behöva göra så även i framtiden, säger Claes Keisu.
Färre avgångar drabbar inte bara de fastboende och besökare i Nämdöskärgården, menar Calle Bergsman, ordförande i Nämdöskärgårdens företagarförening.
– Det blir också ett problem för det lokala näringslivet, som är beroende av personal från fastlandet, vare sig det är servicemän, byggfirmor eller besöksnäring, säger han.
Fredrik Zetterberg, partiledare för Skärgårdspartiet och ledamot i Värmdös kommunfullmäktige, är kritisk mot att Värmdö hamnar inte löst platsbristen i Stavsnäs vinterhamn.
– Det är oacceptabelt att det finns planer på att dra ner på turer från vinterhamnen. Det är Värmdö kommun via sitt bolag Värmdö hamnar som är ansvariga för att det finns plats för alla vid kajen.
– Nu är det viktigt att Värmdö säkrar upp kajplatser för såväl Waxholmsbolaget som övriga rederier som trafikerar hamnen.
Kommunalrådet Kristina Lång (C) är ordförande i Värmdö hamnar, som ansvarar för Stavsnäs vinterhamn.
– Tillsammans med Värmdö hamnars vd för vi dialog med trafikförvaltningen. Vi ser över vilka avtal vi har och om det går att planera beläggningen vid kajen bättre.
– Detaljplanen för Stavsnäs vinterhamn möjliggör en förlängning av kajen. På lång sikt får vi i styrelsen titta på om det är en lämplig investering.
Som Skärgården skrivit tidigare har dock planerna för vinterhamnen kantats av problem, vilket slutade med att förra styrelsen för Värmdö hamnar fick avgå för ett år sedan. Just nu har genomförandet av detaljplanen avstannat och ska utvärderas efter att ha fått underkänt i en granskning av revisionsbyrån PWC.
Enligt Kristina Lång lär det dröja flera år innan genomförandet av den nya detaljplanen kan bli verklighet.
Trafikförändringsremissen från trafikförvaltningen innehåller en bruttolista med förslag på trafikförändringar inför tidtabellsskiftet i december 2023. Just nu har remissinstanserna, som är regionens kommuner samt funktionshinderorganisationer, möjlighet att lämna synpunkter på förslagen i remissen.
Värmdös kommunstyrelse ska bestämma sitt svar 14 juni.
”De i remissen föreslagna trafikförändringarna kan förändras med hänsyn till remissvaren. Trafiknämnden informeras om ändringarna under hösten,” skriver Trafikförvaltningens presstjänst.