De dyker på jakt efter flytande guld – cognac, champagne och portvin. Men har även stött på de mest osannolika historier. 2015 hittade vrakletarna Dennis Åsberg och Peter Lindberg den ryska ubåten Som och har sedan dess krigat för att få bärga den. De har även hittat en mystisk cirkel på Östersjöns botten och i december bär det av till Panama med en särskild inbjudan från Kuna-indianerna.
Äventyret började 2011, när Dennis Åsberg och Peter Lindberg, eller Ocean X som deras företag heter, var ute för att leta efter ett cognacsvrak. Av en slump hittade de ett enormt ringformat objekt på havsbottnen och hamnade i världens fokus över en natt. Det som kom att kallas “ufot i Östersjön” är en stenformation på 60 meter i diameter. Bilderna på föremålet spreds intensivt i media och teorierna kring vad det kunde vara flödade fritt. Var det en naturlig stenformation, en del av en ubåtsfälla från andra världskriget eller kanske ett ufo? Ingen vet fortfarande säkert även om vissa teorier verkar mer troliga än andra.
Peter Lindberg är yrkesdykaren som bland annat hittade champagnevraket Jönköping -97. Dennis Åsberg har en bakgrund som historieintresserad entreprenör i diverse olika branscher. Det var när de hade barn på samma dagis som de träffades och upptäckte sitt gemensamma intresse för vrakdykning och senare startade företag ihop.
– Vi letar efter vrak som har intressanta laster, särskilt vin, champagne och cognac. Det är flytande guld för oss, säger Dennis Åsberg och fortsätter:
– 90 procent av tiden går åt till att leta i tullarkiv och lastlistor vad det finns för vrak med vilken last och matcha ihop de för att försöka ta reda på om det är värt att undersöka närmare. Resterande 10 procent är när vi vet var vraket kan finnas – då åker vi ut och letar.
För fyra år sedan blev Peter kontaktad av den ryske upptäckaren Alexey Mikhaylov. Han var intresserad av ett sjunket objekt som skulle finnas i havet utanför Grisslehamn. För att få leta och dyka i svenskt vatten behövde han svenska kontakter. Mikhaylov erbjöd Ocean X att fritt få använda hans företags fartyg mot att man letade reda på hans objekt – något som Peter och Dennis tackade ja till.
En sommar två år senare är Ocean X ute för att bärga en last med cognac. I flera veckor kämpade de med att riva upp 3.5 ton nät som gjorde att det omöjligt att komma åt lasten.
– Pengarna brann upp för varje dag. Då säger Mikhaylov “grabbar nästa gång ni åker ut har jag en surprise – åk ut till den här positionen och hör av er till mig sen”, säger Dennis Åsberg.
– Vi hade våra aningar men ändå inte. När vi kom ut till koordinaterna utanför Grisslehamn får vi träff på scannern ganska snart.
På cirka 90 meters djup låg en knappt 20 meter lång ubåt med rysk text på. Det var bara månader efter den intensiva ubåtsjakten hösten 2014. Ryktet spreds snabbt i media och det spekuleras vilt kring huruvida ubåten var ny eller gammal.
Dagen därpå konstaterade försvarsmakten att det var den ryska ubåten Som, som kolliderade med passagerarfartyget S/S Ångermanland och sjönk med alla 18 besättningsmän ombord 1916. Peter Lindberg och Dennis Åsbergs mål var att påbörja en bärgning av ubåten på 100-årsdagen av förlisningen.
– Ubåten skulle transporteras till Norrtälje hamn, där allmänheten skulle kunna få titta på ubåten. Anhöriga hörde av sig och ville begrava sina anhöriga och ordna med minnesmonument. Slutdestinationen för ubåten var ett museum i Sankt Petersburg.
Men dit kom de aldrig. Reglerna säger att man bara får bärga ett vrak om det anses övergivet. I sin ansökan skrev företaget att ubåten låg på svenskt territorialvatten och i ryska arkiv betraktade Ryssland redan 1917 ubåten som förlorad. Dessutom hade Ryssland inte gjort anspråk på fyndet inom den lagstadgade tidsgränsen på tre månader. Alltså borde ubåten tillfalla upphittaren.
Men samma dag som länsstyrelsen skulle fatta beslutet, kom ett brev från Rysslands ambassadör i Sverige, Viktor Tatarintsev. Han skrev att “ubåten är den ryska statens rättmätiga egendom som hamnade på det svenska territoriet under första världskriget och Ryssland har aldrig avstått från sin äganderätt till den”. Länsstyrelsen nekade därpå Ocean X ensamrätt till bärgningen. Ubåten planeras nu bärgas i ett ryskt-svenskt samarbete där Ryska geografiska sällskapet skulle vara den ryska parten tillsammans med en icke-kommersiell svensk aktör.
Sedan dess har Dennis och Peter slagits för rätten till ubåten och för att sjöfyndslagen ska följas, något som de inte anser har varit fallet.
– Jag kommer aldrig någonsin lita på våra myndigheter igen. Vi försökte hela tiden räcka ut en hand för att försöka lösa det. Det här är vårt levebröd och vårt största intresse.
Men Peter och Dennis ger inte upp skattletarambitionerna. I januari ska de till Panama för att dyka efter guld. Efter att de hittade den mystiska cirkeln på havets botten 2011, blev de inbjudna av Kuna-indianerna att dyka i deras heliga vatten, efter guld värt miljoner. Men det och att ett tv-team har följt dem under flera år för att göra en dokumentär, är en helt annan historia.