I maj i år skulle det första av Green City Ferries utsläppsfria passagerarfartyg Beluga24 enligt plan sjösättas. Men det blir ingen båt, efter att Naturvårdsverket stoppat ett mångmiljonbidrag till projektet.
Våren 2022 påbörjade Green City Ferries byggnationen av två eldrivna höghastighetskatamaraner avsedda för pendeltrafik i Stockholms skärgård. Båtarna, utrustade med bärplansteknik och med plats för 150 personer, skulle sättas in på linjerna Täby-Ropsten respektive Österåker-Skeppsbron och trafikeras av Strömma Turism och Sjöfart AB respektive Antrophia Rederi AB. Den ena båten skulle vara batteridriven och den andra utrustad med ett vätgasdrivet bränslecellsystem.
Naturvårdsverket beviljade ett bidrag till projektet på drygt 27 miljoner kronor inom ramen för Klimatklivet. Men nu har man beslutat att inte betala ut bidraget. Anledningen är enligt Naturvårdsverket dels att projektet kraftigt försenats, men även för att andra villkor för bidraget inte ska ha uppfyllts – bland annat ska Green City Ferries ha valt att bygga en dyrare färja än vad som först angetts i ansökan.
Enligt GCF har dock Naturvårdsverket löpande varit medvetna om förändringarna i både tidplan och fartygskonstruktion, och har överklagat beslutet till Förvaltningsrätten där en process nu pågår.
“Två handläggare hos Verket informerades om valet att bygga en dyrare färja redan innan Sökandens ansökan bifölls i april 2021”, skriver GCF i ett yttrande.
Att slutdatum skjutits fram från mars 2023 till juni 2024 är inte heller något som kommit plötsligt menar GCF, utan beror på att man vid två tillfällen flyttat fram ett startdatum som varit avhängigt säkring av ekonomiska medel. Dessa beslut var Naturvårdsverket med om att fatta, och därför borde myndigheten insett att hela projektets tidplan skulle förlängas utifrån den fördröjningen, skriver GCF.
Hans Thornell, grundare av Green City Ferries, är starkt kritisk till Naturvårdsverkets bedömning som han menar i många fall bygger på felaktigheter, och säger att beslutet får stora konsekvenser för bolaget.
– Det är rent ut sagt åt helvete. I och med att vi väntat på det här bidraget under så lång tid har vi haft problem att få investerare och haft svårt att finansiera bolaget under den här tiden.
Nu blir det ingen båt alls.
– Det är avblåst. Vi tappar det här och då tappar vi annat också. Det blir en dominoeffekt av Naturvårdsverkets beslut att inte vara med.
Anna Bredberg, enhetschef på Klimatklivsenheten för jordbruk på Naturvårdsverket, säger:
– Vi fick en förfrågan av Green City Ferries om att förlänga åtgärden. Men vi bedömde att vi inte kunde bevilja det, och därmed låg slutdatumet kvar. Det var för mycket av åtgärden kvar att klara av för att det skulle vara möjligt.
– Det är inte vår bild. Hade vi vetat att den skulle bli så dyr, så hade vi inte kunnat godkänna den från början. Jag var inte med då, men den kunskapen kan vi inte ha haft.
Hans Thornell är också kritisk till att ansvaret för hela omställningen av skärgårdsflottan till emissionsfri trafik är för otydligt och att processen går för långsamt.
– Vi har tekniken, men vi kan inte ta ansvar för omställningen. Men där får vi inget gehör. Det är en politisk fråga, tjänstemännen är inte riggade för att hantera det.