Landstingets upphandling av sjötrafiken gjordes inte på korrekt sätt och måste göras om i tre områden, det menar Kammarrätten i två avgörande.
Turerna kring den pågående upphandlingen av sjötrafiken fortsätter. När landstinget i november förra året beslutade om tilldelningen av sjötrafiken så överklagades den av flera olika aktörer, bland annat av Stockholms sjötrafik och Ressel rederi. I väntan på ett avgörande i rätten så upphandlades trafiken temporärt fram till 15 april 2018. Ressel och Stockholms sjötrafik förlorade i första instans, förvaltningsrätten, men överklagade till kammarrätten som nu ger dem rätt. Det innebär att upphandlingen av område B, C och D måste göras om. Kammarrätten menar att de vinnande rederierna TRSM och Blidösundsbolaget i sina ansökningar inte bifogat kompletta utkast till tillstånd att inrätta och hålla sjösäkerhetsanordningar, SSA.
– Det känns sådär, domstolen har gått en enkel väg. Det är rätt mycket som varit fel i upphandlingen som domstolen inte gått in på. Man har tagit ett enskilt skall-krav som SLL ensidigt valt att frångå, säger Anna Öberg, vd på Stockholms sjötrafik.
Anna Öberg säger vidare att de varit säkra på att få rätt och att man nu skall samla sig och svara på frågor från före detta anställda.
– Vi kommer att begära skadestånd i första hand för det temporära avtalet som skrevs med TRSM. Det handlar om ett par miljoner.
När Skärgården når Ulla Ressel, vd på Ressel rederi hade hon inte läst domen.
– Det låter bra om det inte överklagas en gång till.
Vad innebär det för er om ni skulle vinna en ny upphandling?
– Vi får fler fartyg igen. Silverö är såld med återköpsklausul, Kungsholm har vi och Waxholmsbolagets Solöga skulle vi få fortsätta med. Så det ska inte vara några problem. Det vore roligt om vi får tillbaka området där vi kört så många år. Men låt oss först se vart den här rättsprocessen bär men det är roligt att vi fått rätt.
TRSM, som fått hård kritik redan innan tilldelningen, riskerar nu att förlora trafiken.
– Det är fruktansvärt tråkigt, men vi är inte part i målet. Vi var beredda på att det kunde hända, men vi trodde inte det. Nu är det viktigt att vi kör på som vanligt. Vi får avvakta hur SLL tänker göra, säger Henrik Cars, vd på TRSM.
Henrik Cars säger att det är för tidigt att svara på om man tänker delta i den nya upphandlingen om den görs om, inte heller kan han säga om de tänker rikta skadeståndskrav mot landstinget.
Göran Ahlqvist, vd på Blidösundsbolaget, tycker att kammarrätten hakat upp sig på en petitess.
- Vi förutsätter att Trafikförvaltningen söker prövningstillstånd hos högsta förvaltningsdomstolen för att tillbakavisa petitessen av en helt ovidkommande bilaga inte var med i vårt anbud.
Landstingets trafiknämnd fick veta domen strax innan ett ordinarie möte. Så sent som den 25 augusti framförde skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) till Skärgården att upphandlingsprocessen varit noggrann. Till Skärgården säger han nu att domen handlar om ett formaliafel.
– Det verkar vara ett formaliafel som ligger till grund att kammarrätten gör en annan bedömning än förvaltningsrätten. Det leder till en fortsatt osäkerhet, men det temporära avtalet är giltigt så det finns ingen risk för glapp i trafiken, vilket såklart är det viktigaste.
Innebär detta extra kostnader för landstinget?
– Görs upphandlingen om så kommer det såklart leda till kostnader för landstinget. Att Stockholms sjötrafik tänker begära skadestånd är inget jag kan kommentera, säger Gustav Hemming (C)
Det är oklart när en ny upphandling kan genomföras, den måste utlysas i Europa ett år innan avgörande. De områden som rätten anser ska upphandlas på nytt rör områden B (Norra mellanskärgården), område C (innerskärgården) samt område D (Södra mellanskärgården) och innefattar, bland annat, det historiska tonnaget med ångbåtar. Landstinget ska nu analysera domen innan de bestämmer sig om de ska överklaga. Kammarrättens domar kan överklagas till högsta förvaltningsdomstolen.
Peter Augustsson
Lasse Söderman