Men det behövs ingen flaskpost. Nystartade Skärgårda AB levererar allt mellan himmel och jord till öarnas bryggor.
Lennart Silvegren sitter på bänken under styrhytten, klockan är runt halv tolv dagen före midsommarafton och det är helt vindstilla. Vi glider sakta på det blanka vattnet längs med Ramsös vassruggar.
– Det här är helt sagolikt! utbrister han.
Idag är hans son Gustav med och kör den specialbyggda båten med styrhytt ett par meter upp för att ge plats på däck för 22 rullburar. På sikt kommer det att byggas en kylbox med rum för 16 rullburar men nu förvaras varorna dels i trälårar, dels i isfyllda frigolitboxar och så ett stort vadderat kuvert fyllt med snus. Tio minuter innan vi beräknas vara framme påminner Gustav om att Lennart ska ringa upp kunden som snuset ska levereras till, Sofia Nord på Ramsö:
– Är det bryggan där? ropar Lennart upp mot Gustav.
Gustav styr lugnt närmare. Lennart plockar upp det vadderade kuvertet:
– Är det stålbalk i bryggan?
– Ja, det är det är stålbalk! svarar Sofia Nord.
Lennart håller upp armen och sträcker upp tre, två, ett finger i luften för att visa hur många meter det är kvar. Båten glider sakta in med fören mot bryggan och Lennart räcker fram snuset till Sofia Nord. Det visar sig att hon är kompis till logistikchefen på Snusbolaget, som Skärgårda levererar för.
– Det funkar ju bra! Dessutom är jag ju snusare, så nu är midsommar räddad, säger hon, öppnar kuvertet och blottar snusdosorna.
Gustav backar ut och kör vidare.
– Gustav stöttar upp kvällar och helger. Han är gammal stridsbåtsförare och har både erfarenheten och alla intyg som krävs för att köra. Jag har nog betraktat det här som ett projekt som involverar hela familjen. Min andra son Jakob är också med men mer i kulisserna och så är vi en person till som sköter marknadsföringen, säger Lennart.
Vid fören på styrbordssidan finns en röd kran men idag är det inga tyngre grejer än midsommarmat från Melanders fisk och snuset som ska levereras. Dagen började vid sextiden med pålastning av matkassar från Melanders fisk vid Medborgarplatsen och leveranser ut till Dalarö, Baggensstäket, Tynningö och ända upp till Blidö. Båten har två hemmahamnar; Karlslund på Dalarö och Skeppsdal i Åkersberga.
Vi kör mot Tynningö och på en liten privat brygga står Hans Warping, som har beställt midsommarmat från Melanders fisk.
– Vi brukar handla på Melanders och att få maten levererad såhär kändes som en kul grej. Det här är väl sill och potatis, lite viltköttbullar och annat, säger han.
– Det här med sjöleveranser och e-handel ligger verkligen i tiden, säger han innan han med en matkasse i varje hand balanserar upp för berget till sommarhuset.
– Det är fantastiskt att folk blir så glada när vi kommer. Det var ju inte riktigt samma reaktioner när man jobbade som marknadsförare, konstaterar Lennart.
Det hela började egentligen med ett ödesdiget fall från en annan båt, Lennarts segelbåt, en Wasa 55, som stod på land. För när han ramlade ner från båten och bröt benet så illa att han tvingades ligga till sängs i tre månader, började han fundera på hur han egentligen ville leva sitt liv. Då jobbade han som marknadsförare men han kom fram till att han verkligen älskade att köra båt i skärgården.
– I tio år har jag tvekat men nu när e-handeln har ökat var det dags.
Skärgårdas målgrupp är alltså e-handlarna. I nuläget har de bland andra Kjell och company, Arken zoo och Länna möbler som kunder. Viktor Nilsson som är logistikchef på Länna möbler har märkt av att det finns ett intresse från deras kunder att de ska leverera ut till skärgården på allmänna eller privata bryggor.
– Det är inga som har haft ett så tydligt koncept som Skärgårda och de verkar ju tro helhjärtat på det här. Hittills har vi bara haft en leverans, till en brygga på Harö med olika möbler. Vårt leveranspris är 1995 kronor, säger Viktor Nilsson.
Skärgårdas leveranspriser beror på vikt och volym på det som ska fraktas och hur långt det ska. Men det är upp till e-handlaren att sätta priset för kunden. En laddare från Kjell och comapany kostar till exempel runt 250 kronor att få transporterad, till exempel ut till båten.
Stämningen mellan Skärgårda och de närmaste konkurrenterna, Mathem och Kustbud är vänskaplig. Det finns många e-handlare och ju fler som upptäcker att saker och ting kan levereras till skärgården desto bättre, menar Lennart. Skärgårda siktade mot att leverera från 20 e-handlar runt midsommar, de är inte där ännu.
– Det svåraste är att få folk och e-handlare att förstå att möjligheten finns. Nästa år ska kundunderlaget helst femdubblas för att verksamheten ska kunna leva vidare men jag är fullständigt övertygad om att det kommer att gå ihop, säger Lennart.
Det verkar som att större saker, som möbler och grillar köps på höst och vår och under sommaren. Då sker 90 procent av transporterna, då blir det mer färdigmat och mediciner enligt Lennart.
Ibland kommer det mer udda förfrågningar:
– Häromdagen fick vi en fråga från Skansen om vi kunde frakta en häst. Vi var lite tveksamma till hur vi skulle kunna få ombord den och hur den skulle kunna stå här och sen blev det avbokat i slutänden.
Någon sommarsemester blir det ingen i år eftersom det bara är Lennart och ibland Gustav som kör. Dessutom har segelbåten, som han ramlade ner från börjat läcka så någon segling blir det nog inte på ett tag men det är ingenting som Lennart tycks sörja:
– Om man ändå ska jobba ihjäl sig är det bättre att göra det på någonting som är riktigt kul, säger han.
Text och foto: Sofia Broomé