Trafikförvaltningen har fått i uppdrag att utreda hur Waxholmsbolagets behov av nya fartyg ser ut. Man ska även utreda vem som ska äga tonnaget i framtiden.
Nästa höst inleds ett tvåårigt försök med nya pendelbåtslinjer på Mälaren. Trafiken kommer att köras med inhyrda båtar men om försöken faller väl ut kommer Waxholmsbolaget att behöva investera i nya fartyg. Därför har politikerna i landstingets trafiknämnd gett trafikförvaltningen i uppdrag att ”genomföra en förstudie avseende investering i nya fartyg”.
– Hur ska ett modernt pendelbåtstonnage se ut, framför allt ur miljö- och tillgänglighetssynpunkt, förklarar Göran Malmsten, trafikchef på landstingsägda Waxholmsbolaget.
I dag äger Waxholmsbolaget 20 skärgårdsfartyg samt 4 djurgårdsfärjor och förstudien ska inte bara handla om pendelbåtar på Mälaren.
– Den ska även titta på vårt ägande av det stora tonnaget.
Enligt den förstudie som gjordes inför den kommande upphandlingen av skärgårdstrafiken, och som antogs politiskt i september, bör Waxholmsbolaget även fortsättningsvis äga det kapitalintensiva, strategiska tonnaget. Stora fartyg är så kostsamma att det inte är möjligt för en entreprenör, som driver själva trafiken, att räkna hem en sådan investering under en normal avtalsperiod.
– Den ekonomiska livslängden på ett fartyg är 25 år. Efter reinvesteringar är den tekniska livslängden förlängd till cirka 40 år. Men våra trafikavtal är inte längre än åtta till tolv år, säger Göran Malmsten.
Trots det kan han inte säkert säga hur det blir med ägandet i framtiden. Efter intervjun skriver han i ett mejl till Skärgården:
– Vet vi inte ännu. Förstudien om ett modernt pendelbåtstonnage kommer även att utreda ägarfrågan.
Att fler fartyg lär komma att behövas, oavsett hur pendelbåtsförsöken faller ut, är dock klart. Enligt en preliminär bedömning handlar det om ytterligare två. Som exempel på behov som ska utredas nämner Göran Malmsten trafiken till Storholmen och Tranholmen utanför Lidingö, som i dag körs nio månader om året. En ökande fastboende befolkning gör att behovet av året runttrafik ökar – vilket innebär att man kan komma att behöva ett isgående fartyg.
Förstudien om investeringar i nya fartyg ska bedrivas separat från det pågående arbetet med att ta fram ett förfrågningsunderlag inför sjötrafikupphandlingen, men ”med tät samverkan sinsemman”.