Den första februari trädde nya regler för registrering av fartyg i kraft. Störst skillnad blir det för fartyg mellan 12 och 24 meter, som numera räknas som båtar istället för skepp.
Precis som tidigare är alla skepp registreringspliktiga enligt de nya reglerna. Men som skepp räknas numera samtliga fartyg vars längd överstiger 24 meter, istället för som tidigare 12 meter.
Det innebär också att fartyg mellan 12 och 24 meter, drygt 3 800 stycken enligt Transportstyrelsen, nu inte längre kan intecknas för att till exempel ta lån med fartyget som säkerhet. Något som kan resultera i finansieringsproblem för redarna, befarar Affe Norgren, vd för Skärgårdsredarna.
– Vi ser att det finns en ambition hos myndigheten att förenkla, men för oss har inte registerdelen vållat några problem tidigare. Att däremot inte kunna ta säkerheten i fartyget kan vara svårt i ett litet bolag, säger han och fortsätter:
– Generellt kan man säga att fartygsflottan behöver förnyas. Båtar idag är dyra och inskränker man möjligheten till finansiering är det klart att det blir svårare att utveckla branschen.
Båtar över 15 meter ska också registreras oavsett vad båten används till, såväl som båtar över fem meter som används yrkesmässigt till frakt av gods eller passagerare, bogsering, bärgning, fiske eller uthyrning. De cirka 1300 fritidsfartyg mellan 12 och 15 meter som finns i Sverige blir därmed de som befrias från alla krav på registrering.
En annan ändring i registerreglerna är att kravet på särskiljande skeppsnamn tas bort. Det innebär att flera skepp hädanefter kommer att kunna ha samma namn. En nyhet är även att skeppsnamn som är avsedda att väcka anstöt inte kommer att få registreras.