Linfärja på Blidöleden och fyra nya bilfärjor till Stockholmsområdet, det är planen när Trafikverket Färjerederiet snart inleder första steget i sin miljöomställning till fossilfri drift.
Färjerederiet står inför stora utmaningar när hela flottan ska vara klimatneutral 2045. För att komma igång med miljöomställningen planerar man därför inledningsvis att beställa fyra nya färjor som ska drivas som laddhybrider, då med el framförallt, men med diesel eller HVO vid behov.
– Vi börjar med att bygga fyra nya färjor. Tekniken för helt fossilfri drift finns idag men sannolikt kommer ännu bättre teknik finnas tillgänglig inom ett par år. Men vi kan inte vänta på uppfinningarna, då kommer man aldrig till skott. Laddhybrid är då en bra väg att gå, säger Margus Pöldma, trafikchef på Färjerederiet.
Planen är att färjorna ska tas i drift på Ostkusten, runt Stockholm. Margus Pöldma vill dock inte säga var i nuläget.
– Vi har ett stort tonnagebehov på Ostkusten framförallt. Det är bland annat kopplat till att Tynningöleden blev en allmän led och driften av Visingsöleden övergick till Färjerederiet. Aspöleden i Blekinge har också växt så det knakar och Furusundsfärjan försvann dit.
Förhoppningen är att kunna sätta de nya färjorna i drift inom ett par år. Övriga planer handlar, bland annat, om att ersätta färjan på Blidöleden med en linfärja.
– Jag vet inte vilket skede det befinner sig i. Det ligger just nu på planeringsavdelningen, men det kan kanske gå i mål om fyra till fem år, säger Margus Pöldma.
För att klara klimatmålet kommer totalt 25 nya färjor att behöva byggas och övriga konverteras till klimatneutral framdrift. Men många hinder återstår. Man har till exempel inte löst detaljerna kring hur de nya laddhybriderna ska kunna laddas vid färjelägena. Därför kommer ett antal fullskaleprov att testas under det kommande året på någon av rederiets leder.
– Utmaningen är diger vi har en flotta på 70 färjor och alla måste åtgärdas på något sätt. Men med ny teknik kommer vi att gå i mål utan bekymmer. Det känns ganska bra.