Det vore katastrof om upphandlingen av skärgårdstrafiken stoppas, säger Bisse Alm, vd för Öppen skärgård som arbetar för att utveckla besöksnäringen i skärgården.
– Det har inte kommit fram hur viktigt det är att den här upphandlingen genomförs, säger Öppen skärgårds vd Bisse Alm och syftar på den omdebatterade upphandlingen av skärgårdstrafiken.
I våras ställde sig hennes organisation bakom en gemensam skrivelse med Siko, som organiserar de bofasta i Stockholms skärgård, samt Företagarna skärgården, i vilken man skrev: ”Fullständig enighet råder bland alla skärgårdens organisationer om att pågående sjötrafikupphandling kommer att få allvarliga följder för såväl fastboende i Stockholms skärgård som besöksnäringen.” Förslaget då var att man under 2014 fortsätter att tillämpa 2012 års turlistor. Nu säger Bisse Alm att den bastidtabell, med avgångar på fasta tider året runt, som upphandlingen bland annat bygger på, är viktig för att kunna locka utländska besökare.
– Man måste kunna sälja skärgårdspaket med båtbiljetter i förväg och utländska agenter paketerar det de ska sälja 2014 redan nu. Om upphandlingen skulle stoppas vore det katastrof.
Visserligen, säger Bisse Alm, står hon fast vid den hårda kritik man tidigare framfört mot upphandlingsunderlaget, det har stora brister.
– Men nu gäller det att korrigera.
I skrivelsen från i våras står det att det 10-procentiga utrymme som finns för att förändra tidtabellerna inte räcker för att täcka upp för de försämringar som upphandlingsunderlaget innebär. Men nu tror Bisse Alm att det är möjligt att göra de korrigeringar som behövs. Dessutom, tillägger hon, är hon rädd att den nordsydliga båtlinje som ska införas på försök 2014, kommer att stoppas om upphandlingen inte blir av.
– Nord-sydliga linjen ingår i upphandlingen för mellersta skärgården, säger hon.
Dessutom tror hon att det vore bra med en sanering av alla de avtal med smårederier som Waxholmsbolaget har i dag.
– Det är jätteviktigt att tillvarata skärgårdens smårederier men det är bättre affärsmässigt, och mer kostnadseffektivt, om en utförare upphandlar de mindre rederierna.
Några av anbudsgivarna i sjötrafikupphandlingen – bland annat Blidösundsbolaget och Utö rederi som lagt ett gemensamt anbud tillsammans med Stockholm info – är medlemmar i Öppen skärgård. Bisse Alm har tidigare uttalat sig positivt om deras satsning, men det betyder inte att hon förordar dem framför någon annan, säger hon.
– Det viktiga är att upphandlingen genomförs.
Fakta/öppen skärgård
Öppen skärgård är en medlemsorganisation för företag inom besöksnäringen i Stockholms skärgård. Under namnet Visit skärgården driver man bland annat en resebyrå på Strandvägen samt en webbsida, där man kan boka boende och aktiviteter. Målsättningen är att öka besöksfrekvensen i skärgården och det långsiktiga målet är att skärgården år 2030 är en året om–öppen destination i världsklass, säger vd Bisse Alm.