I slutet av april skedde en allvarlig olycka vid Nämdö.
En motorbåt kom i hög fart söderifrån och körde in flytbryggan på Solvik. Att döma av skadorna på bryggan har båten träffat en träspång som förbinder två tyngre flytbryggor, trängt emellan bryggorna, rammat två y-bommar och kört över en mindre segelbåt som låg förtöjd där.
Segelbåten fick omfattande skador, bland annat mastbrott. Enligt polisen hade motorbåten kört över sittbrunnen. De två personer som befann sig under däck träffades av föremål som flög runt och fick blåmärken och sårskador, men skadades inte allvarligt.
Mannen i motorbåten avvek från platsen. Sjöräddningen och polisen kallades till platsen och började söka efter
motorbåten. Den hittades senare öster om Nämdö och en man i 50-årsåldern omhändertogs av polis misstänkt för grov vårdslöshet i sjötrafik, smitning från sjöolycka, vållande till kroppsskada i två fall.
Inledningsvis misstänktes mannen även för grovt sjöfylleri, men det gick inte att styrka, eftersom provtagningen inte kunde ske i anslutning till händelsen, och det därför inte kan uteslutas att mannen druckit alkohol efteråt.
Dessa så kallade ”eftersupningar” förekommer regelbundet på sjön och på vägarna i Sverige.
Med eftersupning menas att en person som misstänks för onykterhetsbrott, men som anträffats en stund efter körningen påstår sig ha druckit alkohol först efter körningen.
Det är åklagaren som ska bevisa att en misstänkt ratt- eller sjöfyllerist faktiskt begått brottet och att det därmed inte handlar om en eftersupning. Ibland, som i fallet vid Solvik, är det nästan omöjligt.
I Norge har man redan tagit itu med det problemet: sex timmar efter en olycka ska föraren vara nykter, eftersom han eller hon bör förstå att det kommer att ske en utredning. Är hen berusad inom den tidsramen så innebär det att personen kan straffas, enligt Lov om fritids- og småbåter (småbåtloven), kapitel 4 § 33.
Sedan har Norge 0,2 promille som gräns för sjöfylleri för fartyg över 15 meter. För mindre fartyg gäller 0,8 promille.
Där har Sverige en striktare hållning med gränsen 0,2 promille i blodet för den som framför farkoster med en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov med en största längd av minst 10 meter.
Jag tycker att vi ska kopiera den norska lagstiftningen när det gäller förbud mot eftersupning. Kanske ska vi till och med skärpa gränsen för sjöfylleri?
Dagens lagstiftning lockar till att ”ta en öl”, vilket lätt leder till två eller tre, och sen har man passerat gränsen.
Helt nykter vid rodret blir livet kanske lite tråkigare för en del båtägare, men betydligt enklare, tydligare – och framför allt – säkrare för oss andra.