Foto: Bengt Nyman
Godstrafiken i skärgården och bostäder på Ornö var två av frågorna som diskuterades under Haninges skärgårdsgrupp i onsdags.
Det digitala mötet inleddes med att Berit Pettersson, planeringschef i Haninge, berättade om arbetet med en fördjupad översiktsplan för Ornö. Just nu pågår en förstudie kring fler bostäder på ön, men för att kunna bygga bostäder måste fyra stora frågor hanteras: strandskyddet, färjetrafiken, miljöbalken och dricksvatten.
– Dricksvattenfrågan är kanske det knepigaste att lösa om man pratar om mer bebyggelse än enstaka hus, sade Berit Pettersson.
Nuvarande vattentäkter klarar bara ett fåtal nya abonnenter. Var och hur man ska få tillgång till mer vatten är oklart. En lösning skulle kunna vara att ta vatten från öns sjöar, men dessa ligger långt från utpekade bostadsområden och skulle därför bli mycket dyrt. Ett annat alternativ kan vara avsaltningsanläggningar, men dessa kräver mycket energi. Strandskyddet är även det en svår nöt att knäcka, men kan gå att lösa, enligt Berit Pettersson.
Robert Örtegren, trafikstrateg på kommunen, pratade om de synpunkter kommunen framfört till Regionen kring förändringar i trafiken. Bland annat vill kommunen se bättre kommunikationer till Kymmendö. En het fråga är godstransporter till skärgården. Godskapaciteten på fartyget Vindöga har minskat och riskerar att drabba företagare på Ornö, Kymmendö och Fjärdlång hårt.
– Vi har lite panik inför sommaren. Inom tre veckor kommer godssituationen vara helt ohållbar, menade Ornöbon Qina Hermansson.
Petri Salonen (C), ordförande i stadsbyggnadsnämnden, sade att man planerar ett möte med regionen.
– Man ställer aktörer på bar backe med väldigt kort varsel. Jag vet att regionen jobbar med frågan, men tyvärr verkar man inte riktigt se problemet på samma sätt som det beskrivits.
Mötet avslutades med lägesrapporter från kusten och öarna.