Olyckan vid Klövholmsgrund hade kunnat undvikas. En rad slarvfel låg bakom. Nu riktar Statens haverikommission (SHK) skarp kritik mot Amfibieregementet för hur övningen utformades.
– Det är väldigt allvarligt, säger Agne Widholm, utredare.
Det var sent en kväll i oktober 2014 som olyckan inträffade. En G-båt, en gruppbåt som används inom militären, kolliderade med en lysboj vid Klövholmsgrund i Kanholmsfjärden. Båten fick flera skador däribland ett hål i skrovet vilket ledde till att båten sjönk mot. De tre eleverna och instruktören hamnade i vattnet och simmade sedan till Ängsholmen där de kunde ta sig upp. Ingen skadades så när som på instruktören som blev kraftigt nedkyld.
– Liknande incidenter har inträffat förr och då med dödlig utgång. Det finns inget som säger att det inte kunnat sluta på det sättet även den här gången, säger Agne Widholm som utrett olyckan på SHK.
Övningen var det andra tillfället i mörkernavigering för eleverna. Tanken var att båten skulle ta sig från Korsö utanför Sandhamn in till Stockholm. Strax utanför Rindö avbröts rutten och man fick återvända till Korsö på grund av tidsbrist. I vanliga fall ska en ”torrnavigering”, en planering av färden, göras när rutten ändras innan återfärd, men det gjordes inte här.
– Istället navigerar man efter en metod som passar bättre i dagsljus eftersom den syftar till att läsa av bland annat avstånd. I mörkret är det mycket svårare att göra en sådan bedömning, säger Widholm.
Till sin hjälp att navigera hade eleverna så kallade night vision googles (NVG) för att förstärka bilden.
I utredningen, som SHK nyligen presenterat, nämns flera brister i hur planeringen och utförandet av övningen har gått till.
– Det är en hel del slarvfel. Man hade med enkla medel kunnat undgå den här olyckan, säger Widholm.
Han tycker att olyckan är särskilt allvarlig eftersom det handlar om elever.
– Man måste ha med i beräkningen att eleverna kan göra ”fel” och då måste instruktören kunna ta över. Eleverna befann sig också i ett väldigt tidigt stadium i sin utbildning.
På Amfibieregementet tar man till sig av vad SHK har kommit fram till.
– Vi håller på att ta hand om de här punkterna och försöker rätta till det som är fel, säger Håkan Persson, sjösäkerhetsofficer.
Haverikommissionen rekommenderar fortsättningsvis att det endast ska vara en elev tillsammans med en instruktör som navigerar i övningen.
– Den lösningen fungerar men är inte optimal för hur vi tänkt oss övningen, säger Håkan Persson.
Amfibieregementet har nu fram till maj på sig att återkomma med vilka åtgärder som vidtagits.
FAKTA
Detta konstaterades bland annat i utredningen:
- Den anvisade platsen som instruktören befann sig på var inte tillåten att uppehålla sig på.
- Varken bullerskydd eller internkommunikation användes.
- Instruktören var inte tillräckligt utvilad.
- Larmning av sjöräddningen gjordes inte enligt fastställd procedur.
- Någon sjösäkerhetsanalys genomfördes inte.
- Flytvästarna hade olika system för att tända flytvästens lampa.
- Någon väderprognos gjordes inte innan övningens start.
Källa: Statens haverikommission