Sverige är ett av de länder i världen med flest fritidsbåtar. Det innebär också stora utsläpp av växthusgaser och andra skadliga ämnen från båtmotorerna.
En liten modern motorbåt med en fyracylinders utombordsmotor på 70 hästkrafter drar ungefär fyra gånger mer bränsle än en modern bil per mil. Det betyder att 50 timmars båtåkande innebär lika stor klimatbelastning som en resa till Thailand.
Detta är i sin tur ungefär lika mycket som halva dina årliga utsläpp av växthusgaser.
– Men det går att göra smarta val som minskar båtlivets belastning på miljön, säger Johan Strandberg, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet, och författare till en guide om vad man ska tänka på när man ska köpa båt och samtidigt vill skona miljön.
Den gamla sortens tvåtaktsmotorer för fritidsbåtar med förgasare, har låg verkningsgrad. En stor del av bränslet går rakt genom motorn och ut med avgaserna utan att förbrännas. Denna så kallade spolförlust utgör cirka 20-30 procent av bensinförbrukningen, enligt Naturvårdsverkets rapport Alkylatbensin i småbåtsmotorer.
En stor del av de giftiga ämnen som finns i bensinen följer alltså med avgaserna ut och hamnar direkt i vattnet, eller i luften över det vatten, där båten kör.
Ett flertal studier har visat att avgasvatten, det vill säga vatten som en motor körts i, är giftigt för bland annat fiskar och kräftdjur.
Både nya tvåtaktsmotorer med insprutning och fyrtaktsmotorer har en lägre bränsleförbrukning och renare avgaser jämfört med äldre tvåtaktsmotorer. Smörjningen i fyrtaktarna sker genom ett cirkulationssystem liknande det för inombordsmotorer, vilket gör att läckaget av olja blir avsevärt mindre.
– Men även nya motorer ger skadliga utsläpp, säger Johan Strandberg.
Vad kan man då göra för att minska utsläppen?
– Det uppenbara svaret för att minska påverkan från själva driften är att köpa en ny, mer effektiv motor, eller till och med en elmotor, säger Johan Strandberg.
– Men det handlar också om hur mycket du använder båten. Livscykelanalyser som vi har gjort visar att om du inte använder båten mer än snittanvändaren – som kör fem timmar per år – så gör du bäst i att behålla din gamla motor, men byta bränsle och smörjning. Detta eftersom produktionen av komponenterna till en elmotor är energikrävande och skulle ge en större miljöpåverkan totalt sett.
– Vad som är mest miljövänligt är alltså helt beroende på hur mycket och till vad du använder din båt. I mer yrkesmässig användning blir påverkan från driften dominerande, men för jolleägaren kan det alltså vara både dyrt och dumt att köpa en elmotor.
Fakta/Johan Strandbergs tips till båtägare
• Byt till alkylatbensin i tvåtaktsmotorn.
• Använd exempelvis triboron (borsyra) som smörjmedel istället för olja. Det är ett biologiskt nedbrytbart smörjmedel som minskar miljöpåverkan.
• Att propeller, motor och skrov är dimensionerade för varandra är viktigt för prestandan, men även för att minska utsläppen.
• För att få ner bränsleförbrukningen under drift gäller det att hålla sig inom det fartområde och den lastvikt som skrovet är designat för. Annars får man mycket hög bränsleförbrukning och en stötig gång med mycket vågsvall.
Text: Jonas Hållén