
Begränsningarna i biljettsystemen ombord på Waxholmsbåtarna har lett till att resenärer kunnat åka på sina SL-kort även på andra tider och sträckor än vad som ingår i det nuvarande försöket.
Under vintertidtabellen har SL:s periodkort gällt ombord på Waxholmsbolagets morgon- och eftermiddagsavgångar mellan Stockholm och Vaxholm, den så kallade Vaxholmspendeln. Initiativet har varit populärt och nyligen beslutade regionen att förlänga möjligheten till den 9 maj.
Men biljettsystemen ombord har inte hängt med. Ombordanställda vittnar om att biljettmaskinerna på de fartyg som kör pendelturerna är utrustade med programvara som gör det möjligt att åka alla dagar och alla tider med SL-korten, trots att det inte ska vara möjligt.
– Vi fick mejl från Trafikförvaltningen som sa att det inte är något att tjafsa om, utan det är bara att låta folk åka med, säger en anställd.
Man har även kunnat fortsätta turen vidare till Vaxholm utan problem, men sedan inte kunnat åka på kortet tillbaka med annan båt.
– Nu när vårtidtabellen börjar gälla kommer fler av WÅAB:s fartyg börja köra på linjen och då få samma programvara, säger den anställde.
– Det är tråkigt, här ska vi försöka sköta vårt jobb och ta betalt men förvaltningen kan inte ens se till att vi har ett biljettsystem som fungerar, säger den anställde.
På Trafikförvaltningen bekräftar man problematiken.
– Det stämmer att vi stundtals har haft problem med att biljettautomaterna skriver ut felaktiga biljetter. Det beror på att systemet inte har varit helt lätt att kalibrera för att det ska kunna hantera flera biljettsystem, och det har då lett till att det ibland har kommit ut felaktiga biljetter från automaterna under helgerna, säger Elin Lindström, presskommunikatör på Trafikförvaltningen.
Ett förslag har varit att utrusta fartygen som kör Vaxholmspendeln med parallella biljettsystem, en vanlig biljettautomat och en specifik för SL-korten, som ska kunna gå att sätta på och stänga av för just de specifika turer och sträckor som kortet gäller. Men det är inte möjligt av kostnadsskäl, menar Elin Lindström.
– Vad gäller att använda parallella biljettsystem ser vi inte att det är en möjlig lösning under försökstiden eftersom det helt enkelt innebär en för stor merkostnad. Därför är det inte möjligt att införa det under försöket.
Har ni någon uppfattning om hur mycket pengar som försvunnit i biljettintäkter på grund av detta?
– Vi räknar inte med att det är någon nämnbar andel biljettintäkter som har försvunnit och vi ser inte heller att det kommer att påverka statistiken inför utvärderingen, säger Elin Lindström.
Fakta/SL-KORTSFÖRSÖKET
• Under 2018 genomfördes två provperioder under lågsäsong då SL:s periodkort gällde på Waxholmsbolagets fartyg. Även då fanns problem med biljettautomaterna som gjorde att kort som inte ingick i försöket kunde användas för att få ut biljetter.
• För närvarande utvärderas försöket, men under vintern och fram till 9 maj har man fortsatt fått åka på SL-kortet på den så kallade Vaxholmspendeln, med avgångar vardagar från Ramsö/Rindö via Vaxholm 06.40 och 07.00 samt från Strömkajen 16.30 (fredagar 16.15) och 17.30.
• Giltiga SL-kort är 30-dagars, 90-dagars, års- eller skolbiljett.