Att kliva iland på öar som utgör militärt skyddsobjekt kan bli en dyr affär. 72 000 kronor blev böterna för ett sällskap som i somras olovligen besökte Mällsten. Men med gamla, ouppdaterade skyltar kan misstaget vara lätt hänt.
I takt med att både regementen och bemanning försvinner från försvaret så kan tvivel födas kring giltigheten för många av de militära skyddsobjekt som finns i Stockholms skärgård.
I somras gick ett sällskap på 6-7 personer i land på skyddsobjektet Mällsten, där de befann sig en bra stund innan de lämnade ön. Men med patrullerande fartyg och en intensiv militär sjöövervakning av svenska vatten, så kommer besökare inte långt. Sällskapet som gick iland på Mällsten blev upptäckta och fick betala 72 000 kronor i böter för tilltaget att gå iland på ett militärt skyddsobjekt. Sällskapet är inte ensamt. I år har ytterligare några sällskap gjort samma sak vid olika skyddsobjekt i skärgården. Exakt hur många vill inte Försvaret säga, inte heller om överträdelserna har lett till åtal och dom som i Mällstens-fallet.
Bebben Berntsson, kapten vid Amfibieregementet, Amf 1, har förståelse för att civilister kan hamna i den situationen:
– Finns det gamla skyltar som hänvisar till regementen som inte finns så kan man tro att skyltarna inte gäller, säger han.
I dag har antalet militära skyddsobjekt minskat jämfört med för 20 år sedan. Försvaret håller för närvarande på att sätta upp nya skyltar vid skyddsobjekten som ska ersätta de gamla som i vissa fall är försvunna, nedfallna, dolda av växtlighet eller bara svåra att se. Chefen för Amf:s operationssektion, major Niklas Sundelin, betonar dock att de skyltar som finns uppsatta i dag gäller, oavsett om informationen på skyltarna hänvisar till exempelvis ett nedlagt regemente:
– Det spelar ingen roll vilket regemente, örlogsbas och etc man hänvisar till, de skyltar som är uppe gäller. På vissa ställen är det dåligt skyltat, men då lagför man inte, säger Niklas Sundelin och tillägger att de som ingriper vid ett skyddsobjekt är skyddsvakter och deras anvisningar ska följas oavsett om det är väl skyltat eller ej.
Det finns också andra företeelser som gör att skyddsobjektens aktualitet ifrågasätts. Som på Korsö, vid Sandhamn, ett skyddsobjekt där dock Waxholmsbolagets och Strömmas båtar, liksom vissa taxibåtar, har fått tillstånd från länsstyrelsen att ligga och vänta på nästa tur. Vilket alltså kan få civilister att tro att skyddsobjektet inte längre är giltigt.
– Det är även viktigt att titta i sjökortet om det finns avlysta vattenområden, liksom att ha uppdaterade sjökort. Man kan missa en skylt på grund av dimma eller liknande, och då gäller sjökortet, säger Niklas Sundelin och hänvisar till UFS, underrättelser för sjöfarande, för de senaste uppdateringarna i sjökortet.