Det var tjockt av folk på kajen i Vaxholm när nya linfärjan tog jungfrufärden över sundet till kastellet under invigningen av linfärjeleden. Redan på tredje turen fick Kustbevakningen schasa iväg fritidsbåtar som var nära att ramma färjans vajrar.
Till ljudet av sång från kulturskolans barn och den imponerande kanonaden av svenskt lösen från kastellet, invigdes den omdiskuterade linfärjan i fredags förra veckan. Intresset från Vaxholmarna var stort, och uppskattningsvis cirka 800 personer köade på kajen för att få följa med på de första turerna. Dagen till ära var biljetterna gratis. Linfärjan Vaxholmen hade smyckats med stor flaggning, befälhavaren Janne Sjöblom välkomnade ombord i vit paraduniform och tillsammans med ballonger, musik och efterlängtat solsken utgjorde scenen en god illustration till vad speakern kallade ”en glädjens och festens dag i Vaxholm”.
Vaxholmarna Robert och Birgitta von Braun tillsammans med barnbarnet Maja stod långt fram i kön och har stora förväntningar på den nya linfärjeleden:
– Själva konceptet är bra. Man kommer över till kastellet lite lättare nu, så det blir ett uppsving. Sedan är man lite nyfiken just för att det är en linfärja. Sedan får vi förstås se om någon kör på vajrarna, resonerade paret von Braun.
Väntan på just en vajerkollision hade kunnat bli kort. Redan inför den tredje överfarten från Vaxholm, när fartyget var på väg tillbaka från Kastellet, kom nämligen en fritidsbåt förbi i leden strax akter om linfärjan utan att uppmärksamma vajrarna som ännu inte hade sänkts. Kustbevakningens fartyg 315 som låg i närheten tvingades ge signal för att varna fritidsbåten.
Mattias Andersson, befälhavare ombord på KBV 315, konstaterade efteråt:
– Fritidsbåten var på väg genom sundet samtidigt som färjan gick, så vi skickade en signal för att uppmärksamma båten om att den var på väg över vajrarna, varvid båten vände.
Några turer senare inträffade ytterligare incidenter med fritidsbåtar som passerade för nära. Vid ett av tillfällena snabbslackades vajern varvid färjan inte hakade i pontonen. Bommen öppnades ändå varvid passagerarna tvingades kliva över en glipa mellan färjan och pontonen.
– Man får hoppas att de som åker i sundet vet hur en linfärja fungerar och uppfattar att färjan har vajrar, säger Mattias Andersson.
Upplever du att säkerheten fungerar?
– Säkerheten kan alltid förbättras med tanke på att personer som aldrig har sett en linfärja förut ska kunna passera och förstå vad det innebär, fortsätter Mattias Andersson.
Parallellt med att linfärjan körde sina första turer, passade även Daphne, från rederiet Kronuddens taxibåtar som har kört reguljära turer till kastellet sedan 1987, på att erbjuda gratisturer till kastellet. Ägaren Lasse Olsson, Taxi-Lasse, säger så här om ”aktionen”:
– Man måste ju visa att man finns, ingen verkar ju ha märkt det, säger han och konstaterar att kommunens lösning med linfärja till kastellet är dyrbar för skattebetalarna:
– Fram tills nu har trafiken till kastellet inte kostat skattebetalarna ett öre. Kommunen säger att de måste han en fungerande trafik till kastellet, men det fick de inte nu. Vi har kört dygnet runt till kastellet, senast natten till i dag körde vi sista turen halv ett, säger Lasse Olsson.