Redan en knapp månad efter att den nya lagen trädde i kraft har sjöpolisen utfärdat en hel del böter på plats för störande körning. Det är något som även de skötsamma skoterförarna uppskattar.
Det har varit stora problem med vattenskotrar som buskör de senaste åren. Många ringer polisen för att få stopp på dem och sedan den första juli i år kan polisen dela ut böter på plats för störande körning.
– Om det blir böter eller inte baseras på hur skotern framförs och på omständigheterna i omgivningen. Redan nu har vi utfärdat en hel del böter, säger Magnus Hammenfors, inspektör vid sjöpolisen.
Tror du att böter på plats påverkar buskörandet?
– Det är väldigt tidigt och jag tror att många är omedvetna om den nya lagen. Jag kan inte säga att inringningarna har ökat på grund av möjligheten att bötfälla men vi har en väldigt låg tolerans just nu. Vi vet var man kör vattenskoter vårdslöst och för fort. Vi besöker de platserna så fort vi kan och varje ledig tid. Det vi pratar mycket om med dem vi stoppar är gott sjömanskap. Sjöreglerna är väldigt logiska.
I Mälaren vid Hornsbergs strand och Liljeholmsbadet är problemen som störst.
– Men vi får inte tappa skärgården bara för att vi har mycket i Mälaren, säger han.
Det sker en del busåkning kring Lidingö och Värmdö, Saltsjöbaden och Vaxholm.
Vad är buskörning?
– Den yttersta konsekvensen är att det kan leda till personskador. Höga hastigheter kan leda till att man kör på någon. Men även att köra omdömeslöst som att köra nära bryggor och badplatser. Sen finns det ju de som ska skvätta ner folk som paddlar på supar, i kanoter, eller om man kör runt och stör sent på kvällen. Det som är ok på dagen kan vara störande körning på kvällen. Men det vi bedömer som allvarligast är vid fartbegränsning och där folk badar.
Har det hänt att ni har blivit ifrånåkta?
– Nej. Vi åker fram och tar ett samtal och de får sin böteslapp. Vi är oerhört erfarna när det gäller att köra båt och skoter. Många av skoterförare är nybörjare och då finns det en osäkerhetsfaktor.
Vattenskoteråkandet har ökat rejält de senaste åren men de erfarna vattenskoteråkarna välkomnar den nya lagen.
– Jag pratade med en av dem här om dagen som är väldigt glad över det här. De som kör bra drabbas av att andra buskör. De känner sig iakttagna och misstänkliggjorda.
Han påpekar att väldigt många förare håller sig till hastighetsgränserna och respekterar gott sjömanskap och att det är fri fart i stora delar av skärgården.
– Där det inte är hastighetsbegränsningar får man köra i fri fart. I farlederna är det ibland begränsat men ibland inte och det är varje skeppares ansvar att hålla koll på hastighetsbegränsningarna även när det är dåligt skyltat.
Det är enligt Magnus Hammenfors dock lätt att bli fartblind när man kör vattenskoter. Olyckor har inträffat med ovana förare där en vattenskoter att kommer i hög fart och föraren släpper på gasen för att sakta ner och styra undan.
– Då tappar skotern styrförmågan, för den styr genom att man har gas. Man måste gasa sig ur situationen. Släpper man på gasen kör vattenskotern rakt fram.
Från och med första maj nästa år krävs det förarutbildning för att få köra vattenskoter.
– Det är ett steg i rätt riktning men det är ändå erfarenheten som är det viktiga. Många vet inte ens vad en knop är och väldigt ofta ser vi folk utan flytväst.
– Vi lägger de resurser vi kan och använder den lagstiftning som finns för att jobba mot den här problematiken. Vi har haft nolltolerans men vi har inte som mål att hindra folk att ha en trevlig tid ute på sjön. Målet för oss är ju att det ska vara härligt för alla, säger Magnus Hammenfors.
Text: Sofia Broomé