Söndagen den 17 september lämnade S/S Storskär Vaxholms kaj för sista gången i år. Men den sedvanliga signalen från ångvisslan för att tacka för säsongen uteblev.
– Jag ville markera att jag inte känner mig välkommen i Vaxholm längre, säger Per Hammarkvist, befälhavare ombord.
Anledningen till irritationen hos såväl Hammarkvist som andra befälhavare på Waxholmsbolagets ångbåtar, är linfärjan som sedan förra sommaren trafikerar det västra kastellsundet.
– Den är i vägen, inte bara när den trafikerar sundet utan även när den ligger vid kaj. Den sticker ut 40 meter och är dåligt placerad. Ångbåtarna lägger till med bogen och har dessutom sämre manöverförmåga än andra fartyg. Vid ogynnsamma vindar är det i princip omöjligt att göra ett säkert tillägg nu när linfärjan är där. Varje gång får vi improvisera, säger Per Hammarkvist.
Han beslutade sig spontant för att visa sitt missnöje genom att bryta den urgamla traditionen att tacka Vaxholms stad för den gångna säsongen med tre långa ljudsignaler från ångvisslan vid avgång.
– Jag förklarade för såväl passagerare som besökare på kajen varför jag gjorde som jag gjorde. Sista turen är populär och många hade förväntat sig en signal. Några blev besvikna men de förstod. Ombord applåderade hela matsalen, så jag kände absolut en support.
Har du även protesterat på andra sätt?
– Jag och flera andra har lyft det till vår arbetsgivare. Alla befälhavare i branschen har tyckt till om det här och tycker att det är bedrövligt. Men det hjälps inte, Lars Lindgren har sagt att Waxholmsbolaget inte har med linfärjan att göra. Därmed struntar han i princip i om vi kan angöra Vaxholm på ett säkert sätt.
Skapar inte en sån här gest onödig osämja med de som kör linfärjan?
– Det är inte på något sätt riktat mot dem. De gör vad de kan för att anpassa sina passager när de ser att vi kommer. Det här är en skugga som ska falla över Vaxholms stad, Lars Lindgren och Anders Werner vid Färjerederiet, det är de som inte har förstått det här.
Per Hammarkvist är inte emot färjan av princip, men tycker att den borde utformas annorlunda.
– Linfärjan var en bra idé på stenåldern men är ingen vettig lösning i ett så här trafikerat sund. Varför inte köra en frigående elfärja som kan förtöja långsides med kajen?
– Ångfartygen kommer inte tacka för säsongen igen förrän den där linfärjan kommer bort, säger han.
Skärgården har sökt Lars Lindgren för en kommentar.