Enklare, mer transparens och lika för alla.
Det är Stockholms hamnars förklaring till den nya prismodellen som börjar gälla vid årsskiftet.
Styrelsen för Stockholms hamnar tog beslutet om den nya prismodellen redan förra sommaren. Enligt Johan Castwall, vd på Stockholms hamnar, har den nya prismodellen tagits fram eftersom många av de avtal som bolaget idag har med redarna är gamla och byråkratiska.
– Syftet med den nya modellen är att det ska bli enklare, mer transparent och lika för alla, säger han och fortsätter:
– Sedan finns också ett annat skäl och det är att avgifterna idag ligger på historiskt låga nivåer, långt under de kostnader som bolaget har för drift, underhåll och investeringar idag. Så det handlar också om att komma upp en del i intäktsnivå, säger han.
Den nya prismodellen ligger också i linje med Stockholms hamnars ägardirektiv och kajstrategi, säger Castwall.
– Jag är medveten om att det blir stora skillnader för enskilda redare. Men ändå är de nya avgifterna procentuellt sett fortfarande låga om man jämför med vad det kostar att driva kommersiell verksamhet på annat sätt.
Enligt ett dokument som Stockholms hamnar tagit fram bedöms de nya avgifterna ge bolaget intäkter på ungefär 1,8 miljoner kronor totalt, vilket motsvarar 36 öre per passagerare och år. Intäkterna ska gå tillbaka in i Stockholms hamnars verksamheter i form av underhåll och utveckling av kajerna. I dokumentet klargörs också att prismodellen ska gynna de fartyg som har stora passagerarflöden.
– Det är ont om kajutrymme i centrala Stockholm och samtidigt vill vi att vattenvägarna ska användas så mycket som möjligt. Därför har vi tagit fram en modell som är utformad så att de som gör störst transportnytta också får mest fördel av det här, säger Johan Castwall och fortsätter:
– Jag har stor respekt för att det blir stora skillnader procentuellt för en del men ser man till det stora hela har även de med lägre passagerarflöden fått synnerligen goda villkor.