Oron hos Lagnöborna är ännu stor för att det planerade nya färjeläget på Norra Lagnö ska påverka miljön. Det framkom under ett samrådsmöte nyligen.
Sen Tynningöfärjan blev statlig krävs en ny logistik för färjan. Trafikverkets policy är att färjor ska vara stationerade på fastland, alltså Norra Lagnö. Detta trots att färjan under 50 år utan mankemang har legat nattetid på Tynningö-sidan.
När Trafikverket nyligen mötte Lagnöborna för ett uppdaterande samrådsmöte framfördes oron återigen. Ett par hundra personer deltog, bland andra Lagnöbon Per Åman som säger:
– Vi är eniga med både Värmdö kommun och Tynningöborna om att färjan ska fortsätta ligga där den alltid har legat.
Argumenten mot att ha färjan på Lagnösidan är dels att den förfular Lagnö, att färjan ofta ligger med motorn igång, något som skapar buller och dålig lukt. Liksom att det grunda vattnet i viken riskerar att inte kunna transportera bort avlagringar från färjans bottenfärg. Något som anses negativt ur miljö- och hälsosynpunkt då en lång rad saltvattenintag för avsaltningsanläggningar till husen vid viken ligger just där.
Lagnöborna befarar även att det blir svårt att lägga till med båtar i den grunda viken när färjan ligger där. De menar också att belysningen på bommen vid färjerampen stör och att kösystemet vid färjeläget inte fungerar vid möten och dåligt väglag.
Projektledare vid Trafikverket, Renée Rosén, hoppas att hon redan i februari kommer att presentera den nya arbetsplansbeskrivningen. Hon tar Lagnöbornas oro på allvar:
– Den saken måste vi se över innan arbetsplanen ställs ut. Jag visste att det fanns protester, men trodde inte att de var så här stora. Lägger vi planen som den är så kommer det att bli överklaganden. Det måste vi dra med de personer som tar beslutet, konstaterar hon.
Att stationeringen sker på fastland hänger ihop med att färjan blir lättare att serva och få personal till. Ska färjan ligga på Tynningösidan nattetid krävs övernattningsstuga för personalen. Trafikverket kommer nu att utreda tre alternativ: att lägga färjan på Tynningö dagtid och Lagnö nattetid, att ha den på Lagnö permanent, eller att ha den på Tynningö permanent. Per Åman konstaterar:
– Jag kan inte säga om vi har fått något gehör eller inte. Det var samma sak nu som under förra mötet, de lyssnar artigt och sedan händer ingenting. Vi är villiga att kompromissa om det mesta, men inte att färjan ligger här nattetid. Det är det enda kravet vi har, vilket inte är ohemult, säger Per Åman.