Kylan fortsätter och med den isutbredningen i skärgården. Det har fått Skogsöborna att oroa sig för att ett isbelagt Ramsösund återigen ska avlysas från båttrafik. Något som stoppar de boende från att ta sig till ön.
– Det är dags för en modernisering av föreskrifterna från 1962, menar en boende.
Enligt en föreskrift från 1962 får fartyg inte framföras i farleden mellan Ramsö och Rindö under tid då farleden är belagd med stark och varaktig is. Avlysning har skett de senaste vintrarna, ofta med bara några dagars varsel. Det har upprört Skogsöborna som har helgtrafik:
– Bara det är rimfrost tycker Ramsöborna att det är dags att avlysa leden. Förra året togs beslut om avlysning på onsdagen och trafiken stoppades redan på fredagen. Varvid många som hade tänkt ta båten från ön hem till stan den helgen inte kom hem, säger Hasse Johansson, fastboende på Skogsön.
För honom innebär det även att han inte får sin post. Eftersändning innebär att han måste skriva på ett papper och skicka tillbaka det för att få eftersändningen genomförd. Ett brev som han alltså inte får.
– Förra året skickades posten tillbaka till avsändaren med texten ”adressaten okänd” eftersom båten inte gick efter avlysningen. Det var ren tur att jag kom på att elräkningen saknades, säger Hasse
Johansson som ogillar avlysningen av flera skäl.
Anledningen till avlysningen är att Ramsöborna ska kunna gå isvägen till Rindö, något som är uppskattat enligt Ramsöbon och isobservatören Fredrik Lindqvist. Detta trots att ön har cirka 14 båtturer per dag:
– Vid öppet vatten kan man ta en egen båt eller taxibåt för att ta sig till och från Ramsö efter sista turen. Men när isen kommer så blir möjligheten att gå över isen ett bra alternativ. En del sparar även tyngre transporter till isläggningen.
Hur många som använder isvägen vet han dock inte:
– Det finns inga uppgifter om, men man kan se ganska mycket folk ute, både Rindöbor och Tynningöbor.
Han medger att bättre framförhållning behövs:
– När isen väl kommer så kan det ju gå olika fort, men det är absolut rimligt med bra framförhållning.
Waxholmsbolaget införde på eget initiativ Skogsöturen för tio år sedan, och har utan framgång ansökt om upphävande av förbudet att bryta ränna. Trafikplanerare Gunnar Friberg säger:
– Målsättningen för oss är att köra överallt så långt som möjligt, det är ju kollektivtrafik vi bedriver. Vi vill köra till Skogsö, men gör som vi blir tillsagda. Jag kan förstå att folk känner sig svikna.
Att lägga om Waxholmsbolagets turer är svårt:
– Vi har väldigt ont om tid. Det är på håret i dag att vi kan förlänga turen från Ramsö till Skogsö, mer än så hinner vi inte. Då krävs i så fall en helt ny tur, säger han.
Enligt länsstyrelsen finns ingen anledning att modernisera bestämmelserna med tanke på att betydligt fler använder sina fritidshus året runt idag, jämfört med på 1960-talet:
– Nej, jag har bara varit med om att införa förbud mot att bryta ränna. Två intressen står mot varandra, det beror på vilken hänsyn man ska ta. Många tycker det är jätteviktigt att kunna gå mellan öarna, säger Björn Loäng.