Ett förslag till en lägsta godtagbar nivå för postservicen i skärgården har skickats till Catharina Håkansson-Boman, som på regeringens uppdrag leder utredningen Stöd till service i glesbygd.
På uppmaning av det regionala skärgårdsrådets ordförande Gustav Hemming har Nämdöborna och Camilla Strandman och Gunilla Söderqvist – från Skärgårdarnas riksförbund respektive Siko – tagit fram ett förslag på hur en lägstanivå för postservicen i skärgården bör utformas.
– Problemen är väldigt olika i olika skärgårdar och det största problemet är att det inte finns någon gemensam standard, säger Camilla Strandman som betonar att man talar om en lägstanivå som inte ska tas som ursäkt för att försämra på de öar där servicen är bättre.
Själv har hon, tur och retur, 8 1/2 kilometer till sin brevlåda, andra har sin på grannön, ibland på andra sidan om isrännan som Waxholmsbolaget bryter.
Som grundprincip anser de att postservicen ska utgå från lantbrevbärarkonceptet, kompletterat med flexibla och smarta lösningar där så behövs. Såväl brev som paket ska delas ut ända fram till slutkund och inte fastna hos postombud eller företagscenter som nästan uteslutande ligger på fastlandet.
På större öar med vägnät föreslår de att posten levereras fem dagar i veckan och körs ut till postlådor utmed vägen. Den som inte har väg ända fram till fastigheten ska inte behöva gå längre än en kilometer, om stigen är längre bör utkörning till egen brygga ordnas. I sådana fall räcker det med att posten delas ut tre dagar i veckan.
– Många är mer angelägna om att få post och paket nära än att få den varje dag, säger Camilla Strandman och refererar till en enkätundersökning som länsstyrelsen genomfört.
På mindre öar utan vägar och med färre än 15 invånare kan posten levereras till en eller flera bryggor på ön, där det finns enskilda postlådor. Också här räcker det med leverans tre dagar i veckan men ingen ska ha längre än en kilometer till sin postlåda.
I dag kör inte posten ut paket till privatkunder om det inte finns ett postombud på ön, vilket det sällan gör. Om man inte vill hämta paketet på fastlandet – en resa som vintertid kan kräva två dagar – kan man begära att det skickas ut ändå. En procedur som dock försenar utdelningen och förefaller onödig, eftersom det uppenbarligen går att skicka ut paketet, om man så begär. Eller om det skickas som företagspaket.
Förut kördes posten till Nämdöskärgården ut med Waxholmsbolaget som trafikerar öarna dagligen och då funkade det betydligt bättre än i dag, menar Camilla Strandman.
– Samutnyttja den trafik som går, säger hon och nämner andra samhällsnyttiga ändamål som skulle kunna utnyttja samma distribution, som matvaruleveranser och utkörning av medicin.
På det regionala skärgårdsrådets senaste möte meddelade ordförande Gustav Hemming att skrivelsen ska sändas till Catharina Håkansson-Boman, som på regeringens uppdrag leder utredningen Stöd till service i glesbygd.