
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, tillstyrker förslaget om körkort för vattenskotrar, men nöjer sig inte där. Kravet ska även omfatta alla snabbgående fritidsbåtar, allt för att skapa en teknikneutral lagstiftning, menar myndigheten.
Näringsdepartementet presenterade i januari ett förslag till lag om krav på obligatoriskt förarbevis för vattenskoter. Det innebär att den som klarar ett obligatoriskt kunskapsprov med godkänt resultat blir berättigad att ansöka om förarbevis hos Transportstyrelsen.
Havs- och vattenmyndigheten är positivt till kravet i sitt yttrande, men vill att kravet ska omfatta samtliga snabbgående fritidsbåtar med hänvisning till miljön:
– Genom att införa förarbevis för snabbgående fritidsbåtar så skulle cirka 10-20 procent av båtförarna få en utbildning i sjöregler, säkerhet och miljö. Vi tror att det leder till bättre hänsyn till våra vattenmiljöer, säger Lennart Sorby, verksamhetsutvecklare på Hav.
2013 gjorde Hav en kartläggning och analys av möjliga olägenheter från vattenskotrar för människors hälsa och för miljön. I uppdraget ingick att föreslå lagändringar. Det resulterade i ett förslag om att införa ett höghastighetsbevis för att få köra fritidsbåtar som kan köras i minst 35 knop, liksom krav på behörighetsbevis för att köra fritidsbåtar som kan köras i minst 15 knop. En teknikneutral lagstiftning alltså som inte riskerar att bli omodern eller kunna kringgås:
– Vi ser inte att en särreglering för vattenskotrar är motiverad. I stället bör fokus sättas på att stoppa farliga och miljöstörande beteenden till sjöss, säger Lennart Sorby som menar att definitionen av vattenskoter är alltför snävt utformad i förhållande till den teknikutvecklig som sker.
Hav vill också se en åldersgräns på 16 år, i stället för 15-årsgräns. Det skulle skapa en enhetlighet med körkortsreglerna för fyrhjulingar, snöskotrar och lätt motorcykel.